/ Vårt arbete / Almedalen

Välkommen till Brandskyddsföreningens seminarier i Almedalen!

Almedalens evenemangplats
Foto: Shutterstock

Under Almedalsveckan håller Brandskyddsföreningen två intressanta seminarier på Gotlands museum; Ett seminarium med fokus på civila insatspersoner och hur vi kan engagera civilsamhället samt ett om elektrifiering – båda hålls torsdagen den 29 juni. På plats finns politiker, beslutsfattare och våra experter för att diskutera nuläge och framtid.

Brandskyddsföreningens seminarier:

Civil insatsperson – hur kan frivilliga bidra vid olyckor och krissituationer?

Brandskyddsföreningens initiativ Civil insatsperson (CIP) kommer att initieras i större skala under 2023 och, i partnerskap med MSB, räddningstjänsten och försäkringsbolagen, kommer man att etablera en organisation och starta CIP-verksamhet över hela landet. CIP handlar om en frivillig insats som snabbt kan vara på plats i en olycks- eller krissituation för att hantera bränder, olyckor eller andra incidenter. Brandskyddsföreningens seminarium om CIP belyser, förutom civila insatspersoner, också civilsamhället i stort.

Deltar gör bl. a. Lena Wilderäng, professionell äventyrare och brandman, Mattias Delin, forskningsdirektör, Brandforsk och Eliot Lundby Wieslander, Brandskyddsföreningen.

Datum: Torsdagen den 29 juni
Tid: 10:00 – 10:45
Plats: Gotlands Museum, Bildstenshallen
Moderator: Eliot Lundby Wieslander, ansvarig CIP, Brandskyddsföreningen

Lunchseminarium – Så brandsäkrar vi teknikutvecklingen och elektrifieringen

Samhällsutvecklingen och teknikutvecklingen går snabbt energiomställningen och elektrifieringen skapar möjligheter – men bidrar också till nya säkerhets- och brandrisker. Under de kommande 20 åren bedöms elanvändningen öka från 140 TWh till 330 TWh per år. Brandskyddsföreningen arbetar redan idag intensivt med detta och kommer under de närmaste åren att fokusera alltmer på att säkra elektrifieringen i samhället utifrån produktion, distribution och användning och de ökade brandriskerna med t.ex. solceller, vätgas, elbilar och batteriladdning.

Deltar gör bl. a Anders Persson, generaldirektör för Elsäkerhetsverket, Marléne Lund Kopparklint, riksdagsledamot (M), Larry Söder, riksdagsledamot (KD), Jacob Risberg, riksdagsledamot (MP), Denis Begic, riksdagsledamot (S), Anders Karlsson, riksdagsledamot (C), Jesper Werneskog, projektledare PowerCircle, Ville Bexander, expert, Brandskyddsföreningen samt Mats Björs, generalsekreterare, Brandskyddsföreningen.

Datum: Torsdagen den 29 juni
Tid: 12:00 – 13:00, lunch serveras från kl. 12.
Plats: Gotlands Museum, Bildstenshallen
Moderator: Sofie Quant, kommunikationschef, Brandskyddsföreningen

Träffa oss på Klintens Brandstation!

Skulle det finnas intresse också för ett möte med oss utöver deltagande på seminarierna träffas vi gärna på Klintens Brandstation där det finns möjlighet att diskutera också andra frågor. Kontakta Nadine Jones Pioud för att boka upp en tid med oss, e-post: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Vi som finns på plats från Brandskyddsföreningen i Almedalen är:

Mats Björs, generalsekreterare
Sofie Quant, kommunikationschef