/ Integritets- och cookiepolicy

Integritets- och cookiepolicy

Brandskyddsföreningens integritets- och cookiepolicy.

Uppdaterad: 2025-11-01

Vi på Brandskyddsföreningen värnar om dig och din personliga integritet. Det är viktigt för oss att du ska känna dig trygg när dina personuppgifter behandlas av oss, och vi är måna om att vara transparenta med vilka uppgifter om dig som vi behandlar och varför.

I denna integritets- och cookiepolicy förklarar vi hur och varför vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har enligt gällande lagstiftning. Policyn gäller för alla som på något sätt nyttjar Brandskyddsföreningens produkter och/eller på annat sätt har kontakt med oss.

Hur informerar vi dig om hur vi hanterar dina personuppgifter?

Vi strävar efter att ge dig tydlig och relevant information om hur vi behandlar dina personuppgifter och arbetar med ett etablerat sätt att lämna information i lager på lager. Det innebär att integritets- och cookiepolicyn är den övergripande beskrivningen av vår databehandling och de principer som gäller. I vissa situationer kan du även få mer detaljerad information som kompletterar integritets- och cookiepolicyn. Det gäller exempelvis när du:

  • Skapar ett konto eller loggar in i våra system.
  • Använder de av våra tjänster och funktioner där personuppgiftsbehandling sker.
  • Gör val eller inställningar som påverkar hur vi hanterar dina uppgifter.

På så sätt säkerställer vi att du får den information som är mest relevant för dig vid det aktuella tillfället.

Personuppgiftsansvarig

Denna policy gäller för alla organisationer inom Brandskyddsföreningens koncern (”Brandskyddsföreningen”). Varje företag eller förening är en fristående juridisk person och är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter företaget eller föreningen behandlar.

Personuppgifter som lämnas till någon av de tre organisationerna: Brandskyddsföreningen Sverige, Brandskyddsföreningens Service AB och Försäkringsbranschens Restvärderäddning i Sverige AB kan komma att behandlas inom de andra associerade organisationerna för att kunna utföra olika tjänster. Behandling av personuppgifter kan till exempel ske vid fakturering, utskick samt vid administration av utbildningar, konferenser och seminarier. Organisationerna har ingått personuppgiftsbiträdesavtal sinsemellan.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som på något sätt kan kopplas till en fysisk levande person, som exempel namn, telefonnummer, e-postadress och personnummer. Vissa personuppgifter anses som känsliga, till exempel uppgifter om hälsa, facklig tillhörighet, etniskt ursprung eller genetiska uppgifter. Dessa får bara behandlas under särskilda förutsättningar och med extra skydd.

Från vilka källor samlar vi in personuppgifter om dig?

Vi samlar in personuppgifter från dig direkt, genom din användning av våra tjänster, från andra bolag inom koncernen, din arbetsgivare samt externa källor som samarbetspartners och leverantörer.

Vilka ändamål har vi för att behandla dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas i huvudsak för att:

  • Administrera och tillhandahålla utbildningar, tjänster och produkter som du köpt.
  • Hantera ditt medlemskap, kundtjänstärenden och övriga förfrågningar.
  • Bearbeta betalningar och fakturor.
  • Lämna information om och marknadsföra produkter som du kan vara intresserad av.
  • Förbättra våra produkter och vår webbplats, exempelvis genom att undersöka och utvärdera kundnöjdheten, marknaden och användarbeteendet.
  • Kunna fullgöra våra arbetsrättsliga och administrativa åtaganden gentemot dig som är anställd i Brandskyddsföreningen, exempelvis för utbetalning av lön, uppgifter om sjukdom eller tidrapportering.
  • Uppfylla lagkrav, exempelvis att spara information för bokföring.

Vad har vi för laglig grund för att behandla dina personuppgifter?

Vi behandlar personuppgifter baserat på följande lagliga grunder:

  • Avtal: Då personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra ett avtal som vi har med dig eller din arbetsgivare, till exempel leverans av en produkt.
  • Rättsliga skyldigheter: Då personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse, till exempel följa bokföringsregler.
  • Berättigat intresse: Då vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter, till exempel för att kunna besvara förfrågningar om produkter eller kommunicera med dig om liknande produkter som du tidigare köpt.
  • Samtycke: Då personuppgiftsbehandlingen är tillåten på grund av att du har lämnat ditt samtycke till den. 

Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför?

Nedan framgår vilka personuppgifter vi samlar in och varför. Vi stödjer oss endast på en laglig grund per behandling, men det kan vara olika laglig grund beroende på vem vi samlar in information om och varför.

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter? Vilken laglig grund har vi för behandlingen? Vilka kategorier av personuppgifter behandlas?
Hantera medlemmar och medlemskap.
  • Fullgörande av avtal.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Fakturauppgifter
  • Betalningsinformation
Hantera kundrelationen samt möjliga framtida kunder.
  • Fullgörande av avtal, eller
  • berättigat intresse. 
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Titel
  • Kundengagemang, t.ex. vad du köpt för produkt
Hantera förfrågningar och supportärenden från kunder och allmänheten.
  • Fullgörande av avtal, eller
  • berättigat intresse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Titel
  • Kundengagemang, t.ex. vad du köpt för produkt
Hantera inloggning i våra system och tjänster.
  • Fullgörande av avtal.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
Administrera köp och leverans av produkter.
  • Fullgörande av avtal,
  • följer av en rättslig förpliktelse, eller
  • berättigat intresse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Titel
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Fakturauppgifter
  • Betalningsinformation
  • Kundengagemang, t.ex. vad du köpt för produkt
Hantera anmälan till och genomförande av konferenser, utbildningar och seminarier.
  • Fullgörande av avtal,
  • följer av en rättslig förpliktelse,
  • samtycke eller
  • berättigat intresse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Titel
  • Fakturauppgifter
  • Betalningsinformation
  • Kundengagemang, t.ex. vad du närvarat på för aktivitet
  • Bilder
  • Röstupptagning
  • Videoinspelning
  • Allergier och kostpreferenser
  • Uppgifter om genomförande av utbildningar och testresultat
Genomföra marknads- och kundundersökningar.
  • Berättigat intresse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn
  • Titel
  • Kontaktuppgifter, såsom
    adress, telefonnummer samt e-post
  • Kundengagemang t.ex. vad du köpt för produkt eller genomfört för utbildning
  • Svarsresultat
  • Kundsegment
  • Användargenererade uppgifter, t.ex. uppgift om dina interaktioner på våra hemsidor
Skicka nyhetsbrev eller andra utskick samt marknadsföra våra produkter i syfte att tillhandahålla relevant information och erbjudanden. 
  • Fullgörande av avtal,
  • berättigat intresse, eller
  • samtycke.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Kundsegment, t.ex. uppgift om vilket kundsegment du tillhör
  • Användargenererade uppgifter, t.ex. uppgift om dina interaktioner på våra hemsidor
Genomföra och hantera rekryteringsprocesser och inkommande jobbansökningar.
  • Berättigat intresse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Övriga uppgifter du lämnar i din ansökan exempelvis titel, erfarenhet etc.
Fullgöra arbetsrättsliga och administrativa åtaganden gentemot anställda.
  • Fullgörande av avtal, eller
  • följer av en rättslig förpliktelse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
  • Lön
  • Kontoinformation
  • Allergier och kostpreferenser
  • Uppgifter om hälsa
  • Svarsresultat
Fastställa, göra gällande och utöva/försvara oss mot rättsliga anspråk.
  • Berättigat intresse.
  • Identitetsuppgifter t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post


Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål som de samlas in för. Vi kan komma att spara uppgifterna längre om det krävs enligt lag eller för att bevaka våra rättsliga intressen. När uppgifterna inte längre är relevanta för de ändamål som de samlats in för kommer vi att radera eller anonymisera dem. De uppgifter som behandlas med stöd av samtycke sparas så länge du inte återkallar ditt samtycke, eller tills ändamålet med behandlingen har upphört.

Vilka kan vi komma att dela dina uppgifter med?

Dina personuppgifter kan komma att delas mellan våra koncernbolag för att samverkan mellan organisationerna ska kunna fungera, för att fullgöra avtal med dig eller kunna tillhandahålla och förmedla information till dig.

Dina personuppgifter delas även med aktörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, s.k. personuppgiftsbiträden. Det kan t.ex. vara IT- och systemleverantörer som tillhandahåller utveckling samt support för våra system och molntjänster. Deras behandling får bara ske utifrån våra instruktioner och med stöd av lag.

I vissa fall kan vi även dela dina personuppgifter med vissa andra parter som är självständigt personuppgiftsansvariga. Det kan vara fråga om myndigheter eller medlemsorganisationer. När dina personuppgifter delas med en part som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller den organisationens integritetspolicy och personuppgiftshantering.

Var behandlas dina uppgifter?

De personuppgifter som vi och/eller våra leverantörer eller samarbetspartners behandlar om dig behandlas som huvudregel inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från kommissionen om att tredjelandet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller att lämpliga skyddsåtgärder vidtagits som skyddar dina rättigheter.

Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi arbetar aktivt för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras på ett säkert sätt och vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder för att förhindra obehörig åtkomst, förlust eller förändring av dina uppgifter. Graden av skydd baseras på personuppgifternas känslighet. 

Exempel på åtgärder kan inkludera:

  • Kryptering av information som skickas mellan dig och våra system.
  • Säker inloggning och kontohantering.
  • Begränsad åtkomst för personal som behöver uppgifterna för sitt arbete.
  • Regelbunden översyn och uppdatering av våra säkerhetsrutiner.

Vi arbetar kontinuerligt för att upprätthålla hög säkerhet och för att skydda dina personuppgifter mot missbruk, i enlighet med gällande lagstiftning.

Dina rättigheter

Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du nedanstående rättigheter:

  • Rätt till tillgång
    Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Detta gör du genom att begära ett så kallat registerutdrag.
  • Rätt till rättelse
    Du har rätt att begära att felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas.
  • Rätt till radering
    Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter under vissa förutsättningar. Undantag från rätten gäller om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
  • Rätt till begränsning
    Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra skyldigheter gentemot dig under den tiden behandlingen begränsats.
  • Rätt att invända
    Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter baserat på vårt berättigade intresse eller för direktmarknadsföring.
  • Rätt till dataportabilitet
    Du har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat format och att överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig. Denna rätt omfattar endast uppgifter som du själv har delat med oss.
  • Rätt att inge klagomål
    Om du anser att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagar har du rätt att lämna in ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet, för närvarande Integritetsskyddsmyndigheten.
  • Rätt att återkalla samtycke
    Om vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke avseende framtida behandling.

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen, möjliggöra säker inloggning, analysera trafik och – om du samtycker – anpassa innehåll och marknadsföring. Du har kontroll över vilka cookies som används och kan när som helst ändra dina inställningar.

När du besöker vår webbplats första gången visas en cookiebanner där du kan:

  • Acceptera alla cookies
  • Anpassa dina inställningar
  • Endast godkänna nödvändiga cookies

Du kan när som helst uppdatera eller ta tillbaka ditt samtycke via vår webbplats. Du kan även hantera cookies i din webbläsare (t.ex. radera eller blockera dem). Tänk dock på att vissa funktioner då kan sluta fungera.

Ändringar i denna policy

Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy från tid till annan. Den senaste versionen finns alltid tillgänglig på vår webbplats. 

Du är alltid välkommen att kontakta oss

Om du har frågor om denna integritetspolicy, frågor om hur vi behandlar personuppgifter eller om du vill utnyttja dina rättigheter enligt ovan når du oss på:

E-post: personuppgiftsansvarig@brandskyddsforeningen.se
Telefon: 08-588 475 00
Postadress: Kabyssgatan 4D, 120 30 Stockholm

×