/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Försäkringsbolagsdagen – framgångsrik debut för Brandskyddsföreningen Västerbotten

Bild från Medlems och försäkringsbolagsdgagen i Umeå

Den 5 oktober var Magnus Fröberg, verksamhetsledare på Brandskyddsföreningen Västerbotten på plats i Umeå för att för första gången delta i den regionala medlems- och försäkringsbolagsdagen. Dagen syftar till att informera Brandskyddsföreningens medlemmar samt representanter från försäkringsbolagen om effektiv skadehantering. "Jag tror att det här är starten på någonting som vi kan utveckla framåt", säger Magnus Fröberg.

Den regionala medlems- och försäkringsbolagsdagen riktar sig till medlemmar hos Brandskyddsföreningen och försäkringsbolagens representanter som arbetar med brandskyddsfrågor.

Syftet är bland annat att informera om verksamheten Restvärderäddning, som genom effektiv skadehantering efter en olycka bidrar till att minimera konsekvenserna hos drabbade såväl som kostnaden som uppstår efter skador på egendom.

Här kan du läsa mer om Restvärderäddning >

Oväntad höjdpunkt i Umeå – spontan rundtur på brandstationen

Magnus Fröberg, verksamhetsledare hos Brandskyddsföreningen Västerbotten, var på plats i Umeå under dagen för att för första gången medverka i föreläsningarna. Han säger att dagen överskred hans förväntningar och att en av de saker som de är mest nöjda över var en improviserad rundtur på brandstationen.

– Dagen blev bättre än vad jag hade förväntat mig. Vi fick egentligen ett glapp då materialet som jag skulle gå igenom gick snabbare än förväntat. Men det blev väldigt bra ändå, säger han och fortsätter:

– Både jag och Håkan känner till brandstationen väldigt bra så vi bestämde oss för en rundvandring. Det var en bra möjlighet för försäkringsbolagen att se utrustningen och därmed skapa en större förståelse för arbetet med restvärde.

Magnus Fröberg förklarar vidare att det var ungefär 20 personer som deltog under dagen. Han berättar att han bland annat pratade om föreningens arbete med utbildningen "Upp i rök", som syftar till att förebygga anlagda skolbränder genom att öka kunskapen hos högstadieelever.

– I år har vi faktiskt träffat ungefär 800 sjundeklassare. Det har tagits emot väldigt bra och jag märker på stationen att larmen minskat, vilket känns jättebra.

Här kan du läsa mer om utbildningen "Upp i rök" >

Förhoppningarna för framtiden – siktar på utökad tillgänglighet

Magnus Fröberg säger att de under dagens gång mottog positiv feedback från deltagarna. Han berättar att de redan nu är igång med planeringen inför nästa träff och att förhoppningen är att ta upp fler ämnesområden som efterfrågades.

– Det var positiv feedback. Deltagarna kom dessutom redan nu med förfrågningar angående vad de vill höra mer om, vilket vi tar med oss. Några exempel var elbränder, batterilagring och solceller så det vill vi, med hjälp av experter inom områdena, fördjupa oss i framöver, säger han.

Ytterligare en aspekt som Magnus Fröberg förklarar att de vill göra är att ändra platsen för träffarna till Lycksele. Detta för att förenkla för medlemmar och andra företag att kunna delta. Efter en lyckad första medverkan känner sig Magnus Fröberg förväntansfull för framtiden och hoppas att evenemanget går att utöka framöver.

– Det blir väldigt centrerat kring Umeå. Lycksele är centralt i Västerbotten och då kan vi förhoppningsvis få med fler deltagare från hela Västerbotten, säger han och fortsätter:

– Jag tror att det här är starten på någonting som vi kan utveckla framåt, kanske ha två gånger per år och framöver även fler deltagare, utöver försäkringsbolagen.

Publicerad: 2023-10-24