/ Lokala föreningar / Brandskyddsföreningen Skåne / Om oss / Skånsk Brandskyddsdag 2024 / Tidigare brandskyddsdagar/2021 / Föreläsning: Räddningstjänstens del i en trygg kommun

Föreläsning: Räddningstjänstens del i en trygg kommun

I många kommuner blir det allt mer tydligt att räddningstjänsten har en viktig roll i kommunernas akuta trygghetsarbete. RSNV har sedan flera år tillbaka tillsammans med SOS arbetat med konceptet Trygghetscentral som skapar en aktörsgemensam lägesbild när samhällets samlade resurser används vid en händelse. Det är också där som kommunernas TIB tjänstgör och därmed kan få hela bilden av städernas ”trygghet” vid en given tidpunkt.

Jonas Nylén från RSNV berättar mer om konceptet nu, vad som har hänt sen senast samt om de innovativa utvecklingar som pågår.