/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Aktuellt brandsäkerhetsarbete i Örebro - belyser vikten av samarbeten

Aktuellt brandsäkerhetsarbete i Örebro – belyser vikten av samarbeten

Bild på Örebro slott

Ulf Andersson har i många år arbetat med brandsäkerhet. Han har en bakgrund inom räddningstjänsten och är aktiv som verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Örebro län. Ulf Andersson belyser vikten av att samarbeta med andra aktörer för att sprida brandkunskap och om hur antalet bränder i samhället ska minska.

Brandskyddsföreningen Örebro län har ett nära samarbete med räddningstjänsten. De arbetar tillsammans för att sprida utbildningar och olika aktiviteter som bland annat syftar till att öka medvetenheten om brandrisker.

– Vi har ett intimt samarbete med räddningstjänsten som enligt mig är en av våra viktigaste samarbetspartners. Vi jobbar ihop med olika aktiviteter och utbildningar, det är alltid bra att någon från en betrodd instans dyker upp för att få ut kunskap om brand, säger Ulf Andersson.

Brandsäkerhet i fokus på arbetsplatsen och i samhället

Brandskyddsföreningen Örebro läns nätverk består av de 100 största företagen i länet. Inom detta nätverk bjuds de som är ansvariga för brandsäkerheten i de olika företagen in till regelbundna informationsträffar med aktuella teman. Det är ett ambitiöst projekt som har pågått i ungefär sex år. Nästa träff är planerad till den 28 november.

– Träffarna sker ungefär fyra gånger per år och inkluderar föreläsningar om aktuella ämnen som brandlarm eller tillsynsverksamhet, vi bjuder även på kaffe och fika. Det ligger mycket arbete bakom uppbyggandet av det här nätverket, säger Ulf Andersson.

Brandskyddsföreningen Örebro län har hakat på projektet CIP, Civil Insatsperson. Genom initiativ från främst räddningstjänst och lokala brandskyddsföreningar har CIP med god framgång redan etablerats på flera orter i landet.

En civil insatsperson är en frivillig medlem av samhället som genomgår en kortare utbildning för att kunna agera stöd vid akuta händelser som bränder, olyckor, hjärtstopp och andra nödsituationer. De informeras om en händelse via SOS alarm och tack vare närvaron i lokalsamhället har de förmåga att vara på plats inom några minuter. Detta gör dem till en ovärderlig resurs för att hantera akuta situationer tills dess att blåljuspersonal är på plats.

– Två områden har redan genomgått utbildningen, och den tredje är vi på gång med. Vi ska ro det här i hamn under denna månad, säger Ulf Andersson.

Här kan du läsa mer om CIP >

Gemensamt arbete för ökad brandsäkerhet

Brandskyddsföreningen Örebro län driver i samarbete med olika aktörer, också en omfattande kursverksamhet. Bland annat en informationsträff som hålls tillsammans med sotare om eldstadsrelaterade bränder, utbildningen riktar sig till villaägarföreningar. Eldstadsrelaterade bränder är en vanlig brandorsak i villor. Nästa träff kommer även den att inträffa i november.

Brandskyddsföreningen Örebro län arbetar aktivt med att samarbeta med olika instanser, för att på så sätt kunna nå ut till så många som möjligt. Ulf Andersson betonar att samarbete är av stor vikt för att uppnå Brandskyddsföreningens mål att minska bränder och förebygga brandsäkerhet i Sverige.

– Brandskyddsföreningen bör jobba ihop med alla aktörer som vill sprida kunskap om brand. Alla föreningar bedriver verksamhet på olika sätt och man får bestämma vad man orkar med och faktiskt kan göra, säger Ulf Andersson och fortsätter:

– Visionen är att minska bränder och det budskapet kan man få ut på olika sätt. Men vi måste ha partners som vi kan samarbeta med, det blir väldigt mycket jobb och är nästan omöjligt att få ut själva.

Publicerad: 2023-11-07