/ Vårt arbete / Flammy / Det är jag som är Flammy

Det är jag som är Flammy!

En bild på Flammy

Säg hej till Brandskyddsföreningens maskot Flammy.

Jag är Brandskyddsföreningens maskot. Det roligaste och viktigaste jag vet är att lära andra om brandsäkerhet. Därför åker jag runt och träffar barn och vuxna och lär dem allt jag kan! Ibland blir det en del bus också.

Ibland besöker jag mina kompisar på brandstationen. Brandmännen brukar tycka det är kul att tävla mot mig i vem som kan klättra bäst. Kan du gissa vem som alltid vinner?

Här är några av mina tips på hur du gör för att det inte ska börja brinna hemma. Dela gärna med dig av dem till dina föräldrar så att alla vet hur man ska göra.

Flammy_pekpinne.png

Mina brandsäkra tips:

• Kolla att ni har brandvarnare hemma. Testa dem en gång i månaden genom att trycka på testknappen. Då ska det pipa jättehögt och då vet man att de fungerar.

• Det är bra att ha en brandsläckare hemma. Då kan man släcka mindre bränder innan de växer och blir för stora. Det är viktigt att alla i familjen vet hur brandsläckaren fungerar och var den är.

• Levande ljus är fint och mysigt men tänd bara ljus i ordentliga ljusstakar som inte kan välta.

• Om ni har tänt ljus hemma ska ni aldrig lämna dem obevakade. En bra regel är att den som tänder ljuset också ska släcka det.

• Elektriska saker som mobiltelefoner, surfplattor och elsparkcyklar ska inte laddas när du inte är hemma. Ladda inte i sängar, fåtöljer, soffor eller på annat material som kan börja brinna. Det är även viktigt att kontrollera att sladdar och kablar inte är trasiga. Är de trasiga ska de bytas ut och slängas.

• Om ni lagar mat är det viktigt att alltid ha uppsikt över spisen. Kontrollera alltid att spisen är avstängd när du går hemifrån eller går och lägger dig. Det kan vara så att ett husdjur eller någon i familjen har satt på spisen av misstag.