/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / ”De lokala föreningarna fyller en viktig funktion”

”De lokala föreningarna fyller en viktig funktion”

Charlotte Cederlund
Foto: Aline Lessner

Brandingenjör, nybliven verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Skåne och författare till bland annat faktaboken ”Det brinner!”. Charlotte Cederlund har många strängar på sin lyra och ser fram emot att driva brandskyddsfrågor på ett lite nytt sätt.

Som 12-åring var Charlotte Cederlund med om en traumatisk händelse då ett stall i grannbyn började brinna. Lågorna slickade skyn och stanken av bränt kött låg kvar i flera dagar efteråt. Hennes egen häst, som stod i ett stall 500 meter bort, klarade sig, men tre andra hästar dog i branden.

– Det påverkade mig jättemycket. Jag tror inte att jag hade fattat hur farligt eld var innan och hur aggressivt och fort en brand sker.

Att Charlotte Cederlund skulle bli ingenjör stod klart ganska tidigt eftersom hon var duktig på matte och tekniska ämnen.

– När jag satt och bläddrade i kurskata­logen för att hitta inriktning och såg brand­ingenjör klickade det till. Jag sökte och kom in och jobbade sedan som konsult på byggsidan.

Men efter att i tio år ha suttit och funderat på främst olika tekniska lösningar för ventilationsbrandskydd kände hon att det var dags att prova något nytt. Då såg hon att Brandskyddsföreningen Skåne sökte en ny verksamhetsledare.

– Jobbet handlar främst om information, kommunikation och nätverkande vilket passar mig perfekt. Det är dessutom en halvtidstjänst vilket gör att jag kan fortsätta skriva på halvtid.

Utöver att vara brandingenjör är Charlotte Cederlund nämligen också författare. Hon började på sin första roman redan i åttonde klass.

– Jag var oerhört ambitiös i tonåren och ett sommarlov bestämde jag mig för att skriva en sida varje morgon. Jag skickade in boken till ett förlag när jag gick på gymnasiet, men blev refuserad vilket kanske var tur. Sedan lade jag skrivandet på hyllan i ganska många år, men när jag väl kommit in i arbetet som konsult saknade jag en hobby och började skriva igen på det som skulle bli min debutroman.

Blandar fakta och fiktion

Boken ”Middagsmörker” gavs ut 2016 och är första delen i en fantasytriologi för ung­domar. Sedan dess har Charlotte Cederlund hunnit med två bilderböcker där hennes hund, den tyska spetsen Zigge, spelar huvudrollen och i mars i år kom faktaboken, ”Det brinner!”, som vänder sig till 6–9-åringar.

– Mitt förlag ger ut många faktaböcker eftersom barn gillar dem och efter att förlaget skickat mig en bunt slog det mig att ämnet brandskydd skulle passa i denna kategori av böcker. Jag kollade runt, såg att det inte fanns någon bok om eld och brand, och slängde iväg ett mejl till min redaktör som svarade: ”Skriv!”, säger Charlotte Cederlund.

Boken är en kul blandning av fakta och fiktion och tanken är att barnen ska kunna läsa den lite i taget. De tre längre berättelserna passar bra att läsa tillsammans med mamma och pappa för att kunna prata lite extra om vad som händer om det börjar brinna hemma eller i skogen och om hur brand­männen jobbar.

– Jag och illustratören David Henson gjorde studiebesök hos räddningstjänsten i Lund som var otroligt schyssta och visade oss allt på stationen. De fick även faktagranska räddningstjänstdelarna.

Boken har fått fin respons både av läsarna och i media. Charlotte Cederlund menar att barn i den åldern generellt är väldigt intresserade av och har koll på det grundläggande brandskyddet.

– Det som gör boken spännande är att den går ett steg längre. Möter man bara barns intresse och fascination kan de ta till sig otroligt mycket information.

Fyller viktig funktion

Intresset för brandskydd är också anledningen till varför hon vill jobba på Brandskyddsföreningen Skåne. Brandskydd i bostäder och individanpassat brandskydd är ett par exempel på områden som Charlotte Cederlund vill arbeta mer med.

– Brandskyddsföreningen driver frågor som jag tycker är viktiga. Just nu händer det mycket centralt när det gäller utveckling av utbildningarna vilket jag har hakat på. Jag sitter med i en inofficiell projektgrupp där vi håller på att ta fram nytt material för att uppdatera ”Upp i rök”-utbildningen som vänder sig till högstadieelever.

Hon vill också arbeta mer med Flammy som verktyg, barnens vän och Brandskyddsföreningens maskot, och låta honom spela en större roll i Skåne.

Charlotte Cederlund menar att de lokala föreningarna fyller en viktig funktion. Brandskyddsföreningen bygger på nära samarbete med räddningstjänsten och att knyta de kontakterna centralt är svårt.

– Eftersom jag är ny på jobbet så håller jag just nu på att lära mig verksamheten lokalt. Jag har ingen räddningstjänstbakgrund, men jag är duktig på att driva projekt, få saker gjorda och att hitta nya vinklingar. Dessutom är jag van vid att kommunicera både i text och tal och har föreläst mycket både för elever, på mässor och i andra sammanhang så min tanke är att försöka synas och höras på lite nya sätt.

Text: Karin Wandrell
Publicerades i Brandsäkert nr 4, 2019.
Vill du prenumerera? Läs mer här >

Publicerad: 2019-09-17