/ Nyheter / RVR fanns på plats vid branden i Norrköping

RVR fanns på plats vid branden i Norrköping

En brandbil på en olycksplats och en bild på Andes Nygren
Foto: iStock/ privat

Söndagen den 3 september skedde en explosion i ett lägenhetshus i Norrköping, vilket startade en brand som ledde till att 85 lägenheter fick utrymmas och omkring 150 personer drabbades. Brandskyddsföreningens restvärdeledare Anders Nygren och Anna Larsson larmades ut till platsen för att bistå räddningstjänsten och hjälpa boende som drabbats.

En restvärdeledares uppgift på en olycksplats är bland annat att samordna efterarbetet tillsammans med övrig blåljuspersonal. De larmas ut på olika typer av olyckor och hanterar olika sorters skador. Restvärdeledare arbetar för att minimera de materiella och ekonomiska konsekvenserna av en olycka genom ett snabbt ingripande. De identifierar vilka åtgärder som behöver vidtas och koordinerar arbetet genom att se till att rätt entreprenörer med rätt kompetens utför arbetet. Det kan handla om att exempelvis säkra byggnadskonstruktioner, begränsa vattenskador eller samla upp krossat glas.

Restvärdeledare har försäkringsbolagens fullmakt att fungera som en länk mellan polis, räddningstjänst, fastighetsägare och drabbade hyresgäster. De ordnar bland annat ersättningsboende, kläder, mediciner och annat som drabbade kan tänkas behöva. När restvärdeledaren Anders Nygren anlände till branden i lägenhetshuset kontaktade han fastighetsägaren och diskuterade vad som kunde göras akut. Byggnaden var farlig att vistas i och området var avspärrat. Han kunde därför inte fastställa om det är möjligt att renovera och rädda huset, vilket han förklarade i en intervju med P4 Östergötland.

–Det kan inte jag bedöma eftersom vi inte kunde gå in i byggnaden igår på grund av rasrisk och liknande. Nu är det fastighetsägaren som börjar titta på det här och tar dit experter på fastighets- och byggnadskonstruktioner, sa Anders Nygren i intervjun.

Explosionen orsakade stora skador på fasaden och släckningsarbetet orsakade vattenskador i flera lägenheter. Efter olyckan rapporterade flera nyhetskällor att den troliga orsaken till explosionen var ett överhettat elsparkcykelbatteri som fått en spraybehållare i närheten att explodera.

För att informera de boende om läget samlade Anna Larsson till ett informationsmöte i S:t Matteus Kyrka.

–I efterhand fick vi höra att den här hjälpen var mycket uppskattad och samarbetet med övrig blåsljuspersonal på olycksplatsen gick bra, säger Anders Nygren.

Restvärderäddning är en hjälpande hand, läs mer här >

Här kan du läsa mer om vad Restvärderäddning innebär >

Publicerad: 2023-09-14