Här nedan visas en kortfattad förklaring av de olika rollerna och deras olika behörigheter i systemet. Vi gör ingen skillnad på revisionsbesiktning och andra typer av kontroller i nedanstående beskrivning.
Försäkringsgivare
- Anmäla och avanmäla besiktningspliktiga objekt.
- Anmäla och avanmäla frivilliga objekt för periodisk kontroll.
- Säkerställa rätt kunduppgifter.
- Möjlighet att söka besiktningsobjekt.
- Möjlighet att överta besiktningsobjekt från annat försäkringsgivare.
- Möjlighet att ta del av utfärdade protokoll.
- Behandla ansökan om undantag i besiktning.
- Behandla ansökan om förlängd period.
- Bevaka kommunikation från systemet, via t ex aviserad funktionsbrevlåda.
Försäkringstagare
- Säkerställa att rätt användare har tillgång till systemet.
- Säkerställa att alla objekt har rätt aviseringsmottagare.
- Ta emot och bekräfta avisering om besiktning av elanläggning.
- Välja uppdragstagare att utföra besiktning.
- Åtgärda protokollförda och intyga anmärkningar, att de är åtgärdade för att erhålla EN-intyg i systemet. Det kan vid anmodan uppvisas för Elsäkerhetsverket eller försäkringsbolagen.
- Möjlighet att ansöka om förlängd period.
- Möjlighet att ansöka uppskov av besiktning , till exempel på grund av planerad ombyggnad.
- Möjlighet att utse besiktningsingenjör som ombud.
Uppdragstagare
- Bekräfta uppdrag.
- Genomföra besiktning av elanläggning.
- Utfärda protokoll med eventuella anmärkningar.
- Behandla uppskov för anmärkningar.
- Administrera uppdrag åt försäkringstagaren som ombud.