/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Vardagshjältar hyllades i Leksand – räddade par ur brinnande hus

Vardagshjältar hyllades i Leksand – räddade par ur brinnande hus

Bild på plaketter för rådigt ingripande

I Leksand förra året, under en kraftig brand i ett flerfamiljshus, agerade tre vardagshjältar snabbt och räddade två liv med hjälp en grävskopa. Mikael Johansson, Eric Larsén och Simon Matses hyllades senare av Brandskyddsföreningen Dalarna för sin tapperhet. "De var väldigt ödmjuka, de berättade om insatsen som helt självklar", säger Elisabeth Myregrund, Brandskyddsföreningen Dalarna.

Lägenhetsbranden i Leksand bröt ut en måndagsmorgon förra året och startade på andra våningen. När räddningstjänsten anlände hade den hunnit bli fullt utvecklad med en stor spridningsrisk. Lyckligtvis var byggarbetarna Mikael Johansson, Eric Larsén och Simon Matses på plats strax intill, där de arbetade med ett bostadsbygge.

– Vi hade varit här någon timme när vi såg hur lågor slog ut från fönstret i en lägenhet högst upp. Jag ringde SOS direkt, säger Mikael Johansson till Nya Ludvika Tidning.

Kampen mot klockan

Räddningstjänsten från Leksand, Gagnef och Rättvik var snabbt på plats, men vid händelse av en brand så är tiden knapp. Ofta handlar det om bara några minuter innan ett rum blir övertänt, den giftiga brandröken är den största faran och det kan räcka med några andetag för att det ska vara livshotande.

– Det brann ut ur balkongen och vidare upp mot takfoten på vinden, så det första vi fick göra var att få på vatten för att släcka och sedan börja med rökdykning invändigt, säger Anders Lasses, räddningsledare vid brandkåren i Leksand till Nya Ludvika Tidning

De tre kollegorna tvekade inte på att agera. Efter att ha ringt SOS begav sig Simon Matses iväg för att möta upp och visa vägen för räddningstjänsten, samtidigt som Eric Larsén och Mikael Johansson tog sig in i lägenhetshuset för att varna boende.

– Jag sprang upp till huset och tog mig in i trappuppgången där den brinnande lägenheten fanns och bankade på alla dörrar. En kollega tog samtidigt den andra trappuppgången, säger Eric Larsén.

Eric Larsén lyckades etablera kontakt med nästan alla i lägenhetshuset. Men han fick inget svar från de som var bosatta mittemot den brinnande lägenheten. Han befarade det värsta – att det fanns personer kvar där inne.

– Jag visste ju inte säkert om det fanns några där inne när de inte öppnade dörren, men jag misstänkte det och sprang upp igen. Men då var röken för tjock och jag fick backa, säger Eric Larsén.

Kollegornas beslut – använde grävskopa

Eric Larsén begav sig därefter ut igen och såg ett par på balkongen till den aktuella lägenheten. Han gav då direktiv till kollegan Mikael Johansson som kvickt körde fram grävmaskinen mot huset.

Väl framme hoppade Eric Larsén ner i skopan till grävmaskinen, tillsammans med Mikael Johansson lyckades de rädda både kvinnan och mannen från lägenheten.

– Mannen klarade att ta sig över balkongräcket och ner i skopan för egen maskin, men jag fick hjälpa kvinnan, säger Eric Larsén.

Därefter lyckades Mikael Johansson, med skicklig hantering av grävskopan, placera både lägenhetsinnehavarna och sin egen kollega i trygghet, på säker mark.

I intervjun med Nya Ludvika Tidning berättade de tre kollegorna ödmjukt om händelsen och visade en tydlig beslutsamhet och tapperhet.

– Framför allt känns det skönt att ingen blev allvarligt skadad. Allt gick ju förhållandevis bra med tanke på vad som kunde hänt, säger både Mikael Johansson och Eric Larsén.

Tilldelades utmärkelsen "Rådigt ingripande"

Mikael Johansson, Eric Larsén och Simon Matses räddningsinsatser satte människors liv framför allt annat och för det tilldelades de utmärkelsen “Rådigt ingripande” av Brandskyddsföreningen Dalarna.

Elisabeth Myregrund, verksamhetsledare på Brandskyddsföreningen Dalarna, var på plats då de tre männen mottog utmärkelsen. Hon uttrycker att denna händelse etsat fast sig i minnet och hon ser varmt tillbaka på mötet med vardagshjältarna.

– Det var så otroligt härligt. När vi träffade dem på brandstationen i Leksand så var de så väldigt ödmjuka, de berättade om insatsen som helt självklar och tyckte inte att de hade gjort något speciellt. De var väldigt blygsamma och ödmjuka, säger Elisabeth Myregrund.

Publicerad: 2023-10-24

Se även