/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Snabb släckinsats räddade ladugård i Sörböle

Snabb släckinsats räddade ladugård i Sörböle

Delad bild med en ladugård och en man som släcker en brand med en brandsläckare

Lars-Erik Larsson tilldelades Brandskyddsföreningens medalj för sitt rådiga ingripande tidigare i år. Hans insatser räddade inte bara ladugården i Sörböle utan troligen alla närliggande byggnader också.

En fredagskväll i mars tidigare i år befann sig 78-årige Lars-Erik Larsson på sin gård i Sörböle. Han uppmärksammade rök som steg upp ur ladugården och var snabb med att larma räddningstjänsten.

– Jag såg hur röken bolmade ut från gamla dyngkaserummet, säger Lars-Erik Larsson till tidningen Örsköldsviks Allehanda.

Därefter åkte Lars-Erik Larsson med sin fyrhjuling till den större ladugården för att hämta brandsläckare. Insatsledaren Jörgen Seijsing från deltidskåren Bredbyn förklarar i en intervju med Örnsköldsviks Allehanda, att Lars-Erik Larsson redan hade lyckats släcka större delar av branden när de anlände till platsen.

– När Bredbyn kom hade Lars-Erik redan tömt fyra pulversläckare och i stort sett släckt branden. Deltidarna fortsatte det fina släckningsarbetet som Lars-Erik påbörjat och sedan kom kåren från stan, säger Jörgen Seijsing.

Snabbt agerande förhindrade brandens spridning

Lars-Erik Larsson förklarade att han fick nytta av sina kunskaper från utbildningen “Heta arbeten” under ingripandet. Han gick den utbildningen när han var yrkesverksam, vilket medförde att han visste precis hur han skulle agera samt hur brandsläckarna fungerade.

Vikten av ett snabbt agerande och goda kunskaper vid brand är något som Brandskyddsföreningen Västernorrlands verksamhetsledare Jan Tresö betonar.

– Har man en brandsläckare är det väldigt viktigt att också veta hur den fungerar. Snabba insatser är A och O när det börjar brinna. Det är fördelaktigt för alla. Dels räddas en hel del värden, dessutom går det i efterhand att få fram brandorsaken vilket inte alltid är möjligt.

Vardagshjälten Lars-Erik Larsson lyckades rädda ladugården och insatserna bidrog även till att de närliggande byggnaderna klarade sig. Dessa hade förmodligen också fattat eld om Lars-Erik Larsson inte hade ingripit. För sitt rådiga ingripande tilldelades han Brandskyddsföreningens medalj.

– Man kan säga att han är lite av en hjälte, säger Jan Tresö.

Brandsäkra tips

Jan Tresö berättar att han hört flera historier genom åren där  brandspridning har förhindrats tack vare rätt förkunskaper, men att det också hänt att exempelvis brandsläckaren inte nyttjats på grund av okunskap.

– Det bör finnas en förberedelse, man ska känna sig trygg i att man vet vad man ska och inte ska göra. Brandsläckare är säkrade, det är lätt att göra fel, det är många som haft möjlighet att släcka i ett tidigt skede men trott att det är fel på brandsläckaren och därav missat tillfället, säger Jan Tresö.

Jan Tresö förmedlar några tips för att förebygga brand i hemmet, där förberedelser och en etablerad rutin är i fokus.

– Jag rekommenderar att man tar en titt på sin brandsläckare lite då och då, påminner sig själv om hur man använder den. Att ha en stående rutin i hemmet för brandrisker som exempelvis spis eller levande ljus kan även vara helt avgörande, säger Jan Tresö och fortsätter:

– Under en brand så är det givetvis mycket känslor i kroppen, man kan lätt bli stressad vilket blockerar förnuftet. Men så länge det går bra behåller man lugnet - det kan en etablerad rutin främja.

Publicerad: 2023-10-31