/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Lyckad start för vårens seminarium i Gävleborg – vill minska företagsbränder

Lyckad start för vårens seminarium i Gävleborg – vill minska företagsbränder

Ett konferensrum fyllt med folk

Varje dag inträffar i snitt 10 bränder i olika verksamheter i Sverige. Bränderna utgör en risk för människors liv, dessutom förloras omkring fyra miljarder kronor varje år. Den 21 mars inleddes vårens frukostmöten med Brandskyddsföreningen Gävleborg, där kunskap som kan förhindra dessa bränder, står i fokus.

I vår planeras och arrangeras en rad frukostmöten av Brandskyddsföreningen Gävleborg i samverkan med Gästrike räddningstjänst och Hälsinglands räddningstjänst. Det första mötet, som hölls den 21 mars på Ekogas i Forsbacka, var givande och uppskattades av deltagarna.

– Enligt min mening var det ett bra och trevligt möte, de som deltog tyckte det var givande, säger Torbjörn Wannqvist, Brandskyddsföreningen Gävleborgs verksamhetsledare.

Möten med fokus på riskmedvetenhet

Under förmiddagen ville Brandskyddsföreningen Gävleborg, Gästrike räddningstjänst och Ekogas förmedla brandsäkerhet och hållbar kunskap. Ordförande Jürgen Lorenz inledde mötet med att berätta om föreningen och det ideella arbetet som föreningen står för och utför. Därefter informerade Torbjörn Wannqvist ytterligare om Brandskyddsföreningens medlemskap och arbete.

– Jag berättade lite om Brandskyddsföreningen, vad ett medlemskap innebär och vad det ger. Sen förmedlades budskapet med de 8 grundbultarna och vikten av att ha ett bra organisatoriskt brandskydd, säger han.

Genom föreläsningar med fokus på riskmedvetenhet och rätt förebyggande åtgärder är förhoppningen att minska de cirka 10 bränder som sker dagligen hos företag och organisationer.

– Gästrike räddningstjänst hade ställt upp med tre stycken från sin förebyggande avdelning. Verksamhetschef Hannu Koivumaa redovisade hur räddningstjänsten jobbar med det förebyggande arbetet på ett intressant sätt, säger Torbjörn Wannqvist.

Samverkan för hållbarhet

Innan mötet avslutades med en gemensam lunch på Forsbacka Wärdshus förklarade Ekogas VD Henrik Wahlman om verksamheten som bedrivs på Ekogas. Där producerar de stora mängder biogas från matavfall som levereras från ett stort antal kommuner. Biogasen används främst till bland annat bussbolag men även en del till industrin.

– Det är en verksamhet som faller inom vårt arbete för ett hållbart och brandsäkert Gävleborg, säger Torbjörn Wannqvist. Fler frukostmöten med föreningens medlemmar är planerade.

Publicerad: 2024-04-12