/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Kungsörs rutiner inom hemtjänst - gott exempel för effektiv riskbedömning

Kungsörs rutiner inom hemtjänst – effektiv riskbedömning

Bild på brandfilt och verksamhetsledare Thomas Reichert

Brandskyddsföreningen Västmanland har länge arbetat aktivt för att främja säkerheten för seniorer samt brukare inom hemtjänsten. Verksamhetsledaren Thomas Reichert berättar om medverkan på seniormässan i Hallstahammar och om den framgångsrika Kungsörsmodellen - en detaljerad checklista för riskbedömning av bland annat brandrisker inom hemtjänsten.

Thomas Reichert berättar att hemtjänsten redan innan pandemin jobbade mot en checklista för riskbedömning hos brukare. Pandemin satte dock vissa käppar i hjulet för ett proaktivt arbete, som bland annat att uppdatera listan efter särskilda behov, varpå föreningen tillsammans med andra aktörer tog fram en uppdaterad version.

– Jag tog kontakt med Kungsör kommun som sa att checklistan fortfarande användes, men det var ingen fart. Då gick vi igenom checklistan och la därefter till några punkter och uppdaterade den. Det landade i nio punkter totalt som personalen ska kontrollera, nischade mot boendemiljön i hemtjänsten, säger han.

Den uppdaterade checklistan ska användas för regelbundna kontroller, för att garantera en säker boendemiljö för brukare inom hemtjänsten. Listan är grundstommen i Kungsörsmodellen och används som en grund i utbildning av hemtjänstpersonal, med syfte att säkerställa att personalen är förberedd för eventuella brandrisker.

– Vi hade även en utbildning som bygger på checklistan med en genomgång av utformningen, vad de skulle tänka på och vilka risker brukarna hade. Många gjorde redan det här i sitt dagliga arbete men på det här viset har det blivit en etablerad rutin, inriktad mot boendemiljöer, säger Thomas Reichert.

Kungsörsmodellen banar väg mot ökad säkerhet

Kungsörsmodellen har visat sig vara en effektiv metod för att säkerställa en trygg boendemiljö och har också blivit en modell för andra att följa. Thomas Reichert berättar att varje brukare även fått en handbrandsläckare och en brandfilt, finansierad av Länsförsäkringar. Utrustningen ska ge personalen möjlighet att agera vid behov och är särskilt viktig för de brukare som inte har möjlighet att utrymma på egen hand.

– Med tanke på att det visade sig vara många brukare som inte har möjlighet att utrymma själva, så gav Länsförsäkringar en handbrandsläckare och en brandfilt till varje bostad, säger Tomas Reichert och fortsätter:

– Surahammar ska även etablera en Surahammarsmodell nu och jag sa att vi gärna ställer upp för att förklara hur vi har gått tillväga. Vi erbjuder utbildningen kostnadsfritt inom kommunerna och den skiljer sig från den som baseras på arbetsmiljölagen. Den är särskilt inriktad mot riskbedömning i boendemiljö.

Seniormässan 10:e november

Den 10:e november medverkade föreningen på seniormässan i Hallstahammar. De pratade om brandrisker och delade ut brandfiltar samt visade hur man använder dem. Med seniormässan som plattform hoppas de kunna sprida kunskap till den äldre generationen om riskbedömning och säkerhetsåtgärder.

Publicerad: 2023-11-22