/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Klintens brandstation på Gotland - en nyckelplats för brandsäkerhetsarbete

Klintens brandstation på Gotland – en nyckelplats för brandsäkerhetsarbete

Bild på Klintens brandstation

Klintens brandstation bär på en levande historia om 100 års arbete för brandsäkerhet. Genom åren har en rad aktiviteter ägt rum på stationen och framöver kommer den att vara en nyckelplats för Brandskyddsföreningen Gotlands ideella arbete. “Vår ambition är att Klintens brandstation ska utvecklas till en brandförebyggande brandstation”, säger verksamhetsledaren Jan Bejrum.

Klintens Brandstation representerar Brandskyddsföreningens 100-åriga historia och den gotländska räddningstjänstens utveckling. Detta speglas genom en tidslinje på en av väggarna som fylls på kontinuerligt. Jan Bejrum, verksamhetsledare på Brandskyddsföreningen Gotland, berättar om om deras aktuella arbete, framtidsvisioner samt beskriver brandstationens betydelse.

– Klintens brandstation är en kulturbyggnad som är välkänd av gotlänningar och många fastlänningar. Vi har nu fått en egen “koja”, vilket framöver kommer ha en avgörande betydelse för föreningens utveckling, att kunna arbeta ideellt med vår vision samt värva medlemmar, säger Jan Bejrum.

Gemenskap och brandsäkerhet

Klintens brandstation har länge varit en viktig samlingspunkt för Brandskyddsföreningen Gotland i och med att seminarier, workshops, podcasts och mycket mer anordnats i lokalen. Under Almedalsveckan har den varit central för föreningens aktiviteter och den fungerar även som en samlingspunkt för grannskapets fester och högtider.

– Genom åren har en rad aktiviteter med brandförebyggande teman anordnats i lokalen. Men den börjar även bli en kvarterslokal för boende på Klinten, där de samlas för att fira nyår, födelsedagar och andra högtider, säger Jan Bejrum.

I dagsläget är medlemskap i Brandskyddsföreningen ett grundkrav för att boka lokalen och Jan Bejrum berättar att de har mottagit positiv respons från de olika deltagarna. Visionen framöver är dock att brandstationen ska öppnas upp för allmänheten, något som testades under sommaren och resulterade i ungefär 40 besökare dagligen.

– Vi har fått en väldigt positiv respons, lokalen marknadsförs inte utan det sprids från mun till mun, vilket är fullt tillräckligt. Under några månader i somras provade vi att öppna den för allmänheten med cirka 40 besökare per dag, vilket ska utvärderas vid årsskiftet, säger Jan Bejrum.

Jan Bejrum vill nå bredare publik i framtiden

Vidare förklarar Jan Bejrum att Klintens brandstation ska vara en plats för att dela kunskap om brandskydd och föreningens historia med en bredare publik. Föreningen har bland annat påbörjat ett projekt för barn på St. Hansskolan där lekfull inlärning står i fokus. De vill även kunna erbjuda brandförebyggande information till pensionärer.

– Vi hoppas kunna öppna upp lokalen för riskgruppen pensionärer i syfte att ge brandförebyggande information, kanske med ett internetcafé. Vår prioriterade målgrupp är barn och ett projekt med fokus på lekfullt lärande om brandsäkerhet har påbörjats, säger Jan Bejrum och fortsätter:

– Vår ambition är att utveckla Klintens brandstation till en plats för brandförebyggande aktiviteter som öppnar upp vår historia för fler människor, samtidigt som vi tar upp aktuella ämnen som är viktiga för dagen.

Publicerad: 2023-11-30