/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Fallolyckor leder till flest dödsfall – Västernorrland satsar på säkerheten

Fallolyckor leder till flest dödsfall – Västernorrland satsar på säkerheten

Äldre personer tränar i en gymnastikhall

Det uppskattade konceptet TUFF har nu startat igen efter att verksamheten lades ned under pandemin. TUFF är framtaget för att minska fallolyckor hos äldre, olyckstypen toppar statistiken både när det gäller dödsfall och akutbesök. I samarbete med andra aktörer vill Brandskyddsföreningen Västernorrland vända den dystra utvecklingen.

Efter ett studiebesök i Hampshire, Storbritannien hämtades inspiration till TUFF-konceptet som därefter startade våren 2019. Utbildningen är avsedd att minska fallolyckor hos äldre, men det handlar inte bara om fysisk aktivitet. Efter varje tillfälle följer föreläsningar om allt från brandskydd till kost och kommunens stödtjänster.

– Det här är det absolut roligaste jag gjort. När man har stått och föreläst i ett par timmar är man ofta rätt slut i huvudet, men det här har gett mig jättestor energi, sa Magnus Rudberg, verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Västernorrland.

Brist på förebyggande arbete mot fallolyckor

Fallolyckor är den olyckstyp som tar flest liv. Dessa ofta bortglömda händelser utgör dessutom 270 000 akutbesök varje år. Trots detta är det förvånande nog den minst prioriterade olycksformen när det kommer till förebyggande åtgärder.

Med den dystra statistiken i åtanke ville Brandskyddsföreningen Västernorrland tillsammans med räddningstjänsten i Medelpad och socialtjänsten i Timrå kommun ta saken i egna händer och förhoppningsvis vända utvecklingen.

– Räddningstjänsten hade ett utbildningskoncept för att förhindra fallolyckor hos äldre. Vi tyckte att det var så himla bra att vi ville göra samma sak hos oss, sa Magnus Rudberg.

När konceptet först initierades våren 2019 var det 12 som medverkade och redan hösten 2020 fördubblades antalet. Men som så många andra projekt drabbades även TUFF av pandemins påverkan och tvingades till en paus. Gladeligen återupptogs det igen i mars 2022 och är nu i full gång.

– Vi körde igång igen i mars 2022 med de två grupper som fick avbryta, säger Magnus Rudberg.

Träning, föreläsningar och nya vänskapsband

Deltagarna sammanstrålar en gång i veckan under 12 träffar och genomför ett 45-minuterspass i gympasalen på brandstationen i Timrå. Träningspasset är speciellt anpassat för att förhindra fallolyckor och övningarna är framtagna av Timrå kommuns fysioterapeuter.

– Till exempel får de äldre gå på en mjuk matta med riskuddar under, så att golvet blir ojämnt. Då gäller det att hela tiden korrigera och spänna de muskelgrupper som krävs, säger Magnus Rudberg.

Men TUFF handlar inte bara om fysisk träning utan fokuserar även på olika föreläsningar och möjligheten att knyta nya kontakter. Under tidigare tillfällen har det sistnämnda visat sig särskilt uppskattat då deltagarna även planerat sociala aktiviteter utanför träningslokalen.

– Det är också roligt att se att det knutits nya kontakter. Till exempel har vi tre damer som inte kände varandra tidigare, men som nu är ute och promenerar tillsammans ett par gånger i veckan, säger Magnus Rudberg.

Den sociala biten av träffarna har varit särskilt värdefull, enligt Magnus Rudberg, som beskriver att den efterlängtade fikastunden efter varje träningspass bidragit till stunder av gemenskap och glädje.

– Vi visste att den sociala biten i de här träffarna var viktig, men den var faktiskt viktigare än vi trodde. De här stunderna, med goda mackor och mysig stämning, betyder mycket, sa Magnus Rudberg.

Publicerad: 2024-03-15