/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Brandskyddsföreningen stöttar forskning om bristen på deltidsbrandmän

Brandskyddsföreningen stöttar forskning om bristen på deltidsbrandmän

Emelie Lantz håller i en forskningsrapport

Emelie Lantz vid Brandforsks forskarskola får Brandskyddsföreningens forskningsstipendium på 50 000 kronor. Hon har ägnat de senaste fem åren till att undersöka hur man kan behålla personal inom deltidsräddningstjänsten. Brist på deltidsbrandmän och svårigheten att rekrytera ny personal har tidigare uppmärksammats i media. För att upprätthålla beredskap och säkerhet på landsbygden är forskning inom området av yttersta vikt.

Emelie Lantz, doktorand vid Linneuniversitetet, beskriver forskningen som en källa till nyfikenhet och utveckling. Hon uttrycker att det finns ett behov av forskning kring deltidsbrandmän i Sverige. Genom att synliggöra olika perspektiv hoppas hon kunna bidra med ny värdefull kunskap till räddningstjänsterna.

– Det finns helt klart ett behov av mer forskning kring deltidsbrandmän i en svensk kontext. För mig handlar forskning om nyfikenhet, att sträva efter en utveckling genom att våga ifrågasätta och se saker från ett annat perspektiv, säger hon.

Stärkt beredskap genom att bredda perspektiven

Forskningen som Emelie Lantz, anställd vid Räddningstjänsten Västra Blekinge, bedriver handlar inte bara om att analysera hur arbetsplatsen fungerar, utan också om att förstå individens liv och hur man får dessa två världar att samspela.

– Genom att synliggöra olika perspektiv kommer det att underlätta för räddningstjänsterna att utforma strategier, stärka samverkan med andra aktörer och förhoppningsvis skapa en mer hållbar personalförsörjning, förklarar hon.

Mattias Delin från Brandforsk betonar vikten av Emelies arbete och hur det kan påverka lokalsamhället. Han understryker att engagemanget hos deltidsbrandmännens inte bara handlar om dem själva, utan också om deras nätverk av familj, vänner och arbetsgivare.

– Vårt samhälle förändras ständigt och konsten att få livet att fungera måste följa med. Emelies forskning är avgörande för att förstå och möta utmaningarna med personalförsörjningen inom räddningstjänsten, säger Mattias Delin.

Slutspurten av 5 års forskning

Emelie ser Brandskyddsföreningens stipendium som en extra motivation inför den avslutande fasen av sin doktorsavhandling. I en tid då behovet av räddningstjänst i hela landet är tydligt, är Emelie Lantz arbete och engagemang en viktig pusselbit för att skapa en säkrare och tryggare framtid för alla.

– Det känns fantastiskt kul att bli beviljad stipendiet. Det visar på att detta forskningsområde är viktigt. Det ger också en liten extra motivation inför slutspurten att skriva ihop avhandlingen inför disputationen, där 5 års forskning ska flätas samman, säger hon.

Publicerad: 2024-03-06