/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Brandskyddsföreningen Skåne breddar hembesök för att nå ut till fler

Brandskyddsföreningen Skåne satsar stort på hembesök för att nå ut till fler

Bild på ett hembesök

Brandskyddsföreningen Skåne har genom en serie utbildningar och samarbeten, utökat möjligheterna för hembesök. Genom att förse fler invånare med information och utrustning så bidrar det förhoppningsvis till brandsäkrare hem. “Vi har nu på många sätt möjlighet att nå ut bredare, vilket är fantastiskt bra,” säger Peter Rosenqvist, verksamhetsledare Brandskyddsföreningen Skåne.

Peter Rosenqvist berättar att många saknar brandvarnare i sina hem. Räddningstjänsten Syd gjorde en undersökning där man tittade på 400 utryckningar, varav uppemot hälften saknade brandvarnare. Statistiken betonar vikten av att informera under hembesök om riskerna med ett bristfällande brandskydd. Ett stort fokus ligger nu på att säkerställa att det finns en brandvarnare i alla hem, samt tillhanda hålla en vid behov.

– Hembesök gör verkligen nytta, om man bara ser till att det finns en brandvarnare så har man ett litet förlöpande system. Detta kan vara livsavgörande i de fall där personen inte märker att det brinner, säger han.

Fler aktörer involverade

Peter Rosenqvist berättar att de har lyckats utökat sina hembesök genom att inkludera fler aktörer, de har bland annat utbildat sotare och kommunala fastighetsbolag som i sin tur kan genomföra hembesöken.

– Genom att involvera fastighetsbolag, som redan har en nära relation till fastigheterna de besöker, blir det som en vinn-vinn-situation. Dessa hembesök ger fastighetsbolagen möjlighet att kolla till fastigheterna samtidigt som de ökar boendes säkerhet, säger Peter Rosenqvist.

Peter Rosenqvist förklarar att den positiva feedbacken och efterfrågan från deltagarna har lett till fler genomförda utbildningar, som exempelvis den andra utbildningen för fastighetsbolag som ägde rum i oktober. Peter Rosenqvist betonar även vikten av en kontinuerlig återkoppling från aktörerna.

– Efter att ha träffat chefer för fastighetsbolagen för feedback, noterades en önskan om fler utbildningar och fler personer involverade. Jag ska även träffa två sotningsdistrikt i oktober för uppföljning och återkoppling. Vi släpper dem inte för att vi har utbildat dem en gång utan vi följer upp hela tiden, säger han.

En annan viktig aspekt i hembesöken har varit att säkerställa att aktörerna representerar en mångfald av språk och kulturer. Peter Rosenqvist förklarar att de exempelvis har en utförare som talar arabiska, vilket möjliggör en närmare och bredare kontakt med invånare vars modersmål inte är svenska.

Överskrider mål för hembesök

Kontakt med försäkringsbolag har även initierats för att ytterligare bredda omfånget av dessa besök. Länsförsäkringar Skåne och Länsförsäkringar Kristianstad har visat intresse för att delta i detta program och utföra hembesök under sina dagliga rutiner.

– Försäkringsbolagen har en skadeförebyggande avdelning och de vill också utföra uppdraget med hembesök. De träffar ändå mycket folk när de är ute på sina ärenden och då kan de göra detta i samma veva, säger han.

Utöver att se till att det finns brandvarnare i hemmet så går besöken även ut på att förmedla kunskap om hur man agerar i händelse av en brand. Varje besök, även om det tar några få minuter, är till stor nytta för att se till att boenden är ordentligt skyddade mot brandrisker.

– I år har vi redan överskridit förväntningarna genom att ha genomfört nästan dubbelt så många hembesök än vårt ursprungliga mål. Vi är dessutom långt ifrån klara, vi kommer att göra jättemånga hembesök i år och fortsätta sprida detta, säger han.

Publicerad: 2023-11-14