/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Almina Catic om hårt arbete och glädje – skapandet av Flammys digitala julkalender

Fyra brandmän sjunger i en mick

Under juletid förmedlade Brandskyddsföreningen Väst och en grupp hängivna brandmän en julkalender via Instagram. Med Flammy som huvudroll var målet att varje dag öka barns kunskap kring brandsäkerhet i hemmet. Verksamhetsledaren Almina Catic ger oss inblick i skapandet bakom den inspirerande julkalendern. “Vi har fått mycket uppskattning av såväl barn som vuxna, vilket gör det värt allt slit!”, säger hon.

Almina Catic är verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Väst. Hon berättar att idén till julkalendern föddes redan för tre år sedan. Under Covid-19 fick samhället anpassa sig efter många sociala begränsningar. En grupp brandmän från Bohus räddningstjänstförbund skapade därför en liknande digital julkalender efter att ett av deras öppna hus ställts in.

– Det var dags att återskapa kalendern. Tack vare samarbetet med Bohus räddningstjänstförbund har vi, på ett lite nytt sätt, skapat de bästa möjliga förutsättningarna för att nå ut med brandskyddsinformation till så många som möjligt, säger Almina Catic.

En lärorik julkalender om brandsäkerhet

Vidare förklarar hon att de hoppas kunna sprida kunskap om brandskydd på ett roligt och engagerande sätt. Med Flammy som huvudroll bjuder varje lucköppning på korta klipp med budskap eller inblickar i räddningstjänstens arbete. I slutet av varje avsnitt ställs även en fråga som kan vara underlag för samtal i barngrupper, exempelvis i skolor.

– Förhoppningen med frågorna är att öka barnens medvetenhet om brandsäkerhet. Som vi vet är barn några av de bästa brandskyddsombuden i sina hem när de sprider kunskap genom att berätta om vad de hört. Exempelvis om saker man borde göra eller ha hemma, som att kontrollera och byta batteri i brandvarnare, säger Åsa Johnsson, Bohus räddningstjänstförbund, som varit projektledare för kalendern.

imageo55r.png

Bakom kulisserna

Efter mycket förarbete var det i höstas dags att påbörja inspelningarna, som genomfördes av en grupp hängivna brandmän i Kungälv. Almina Catic berättar att de pågick under cirka två veckor efter att de tillsammans spånade på budskap och avsnitt, bestämde inspelningsplatser och samlade ihop utrustning.

– Det är lite av en överraskning hur mycket jobb som krävs för att genomföra något sånt här. Brandstationen utsattes för saker man kanske aldrig trott att den skulle utsättas för. Flammydräkten testades till gränsen. Glädjen i skapandet och att kunna sprida kunskap om hur barn och vuxna skyddar sig mot brand, lyser igenom hela projektet, säger hon.

Almina Catic säger att de har fått till sig många fina ord och positiv feedback från de som tagit del av julkalendern. Hon berättar avslutningsvis att produktionen avslutades i en glädjande anda.

– Vi har fått mycket uppskattning av såväl barn som vuxna, vilket gör det värt allt slit. När sista scenen spelats in avslutades det hela med applåder och en gruppkram, säger hon.

Publicerad: 2024-01-17