/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / Brandskyddsledare – mer än bara en utbildning

Brandskyddsledare – mer än bara en utbildning

Person skriver på en laptop

Brandskyddsledarutbildningen ger dig inte bara de kunskaper som krävs för att bli företagets expert på brandskydd. Du får också tillgång till ett stort nätverk med andra i liknande roller.

Varje höst startar en ny omgång av Brandskyddsföreningens utbildning till brandskyddsledare. Utbildningen består av fem veckoblock, fördelade på två terminer, där deltagarna lär sig allt från lagar och regler till brandsläckningsteknik och riskhantering.

– Som brandskyddsledare blir du företagets expert på brandskydd. Genom utbildningen får du en bred och djup bas att stå på för att kunna arbeta både förebyggande och strategiskt med brandskyddsfrågor, berättar Isabell Liungman Bosaeus, chef Kunskapsspridning på Brandskyddsföreningen.

De fem blocken är uppdelade i två delutbildningar och de som främst ­jobbar med tekniskt brandskydd väljer ibland att bara gå block 1–3.

–Den andra delen, block 4–5, fokuserar på det organisatoriska arbetet och ger nödvändig kunskap för exempelvis brandskyddsansvariga på ett större företag eller organisation, säger Isabell Liungman Bosaeus.

Martina Johansson, brand- och säkerhetskoordinator på Scania CV i Oskarshamn, var en av drygt 20 personer som blev diplomerade brandskyddsledare 2018.

– Utbildningen var väldigt givande och gav mig en bra grund i alla delar som ingår i min tjänst, så jag har nytta av mina kunskaper varje dag. Jag lärde mig allra mest under block 2 där vi studerade lagar och regelverk kring det byggnadstekniska brandskyddet, men även block 4–5 med praktiska övningar kring det organisatoriska arbetet var väldigt bra, säger Martina Johansson.

Nätverk efter utbildningen

Efter utbildningen blev Martina Johansson medlem i Brandskyddsledarna, ett nätverk både för de som gått brandskyddsledarutbildningen och för andra personer som arbetar med brandskydd i företag och organisationer. Sammanhållande för nätverket är Brandskyddsföreningen.

– Som brandskyddsansvarig är du ofta den enda på företaget som arbetar med de här frågorna, men genom nätverket får du kontakt med andra personer i liknande roller. Nätverket har en grupp på Linkedin där det går att kommunicera med andra medlemmar och få kontinuerlig omvärldsbevakning med fokus på brandskydd, berättar Isabell Liungman Bosaeus.

Brandskyddsledarnas medlemmar blir också inbjudna till branschspecifika träffar, exempelvis inom områden som vård eller industri. Tematräffarna planeras av en ­programgrupp med representanter från respektive bransch för att innehållet ska bli så relevant och intressant som möjligt för deltagarna. Det berättar Lars Brodin, brand­ingenjör på Brandskyddsföreningen, som har arbetat med brandskyddsledarutbildningen, nätverket och tillhörande aktiviteter i många år.

– Olika branscher har olika risker och förutsättningar. Därför är det bra att kunna gå in på djupet i aktuella ämnen och regelverk som berör den specifika branschen – och framför allt att göra det utifrån deras perspektiv, säger Lars Brodin.

Ibland anordnas också tematräffar kring ett specifikt, aktuellt ämne som är av specifikt intresse för brandskyddsledare.

Årets höjdpunkt

Den största mötesplatsen är dock Brandskyddsledardagarna, det årliga forumet för alla som arbetar med brandskydd. Med­lemmar i nätverket får rabatt till evenemanget.

– Under Brandskyddsledardagarna hålls föreläsningar, seminarier och workshops med utgångspunkt i aktuella händelser och nyheter i branschen. Det gör att du håller dig uppdaterad inom brandskyddsområdet. ­Programinnehållet är dessutom ganska brett, så alla kan förhoppningsvis hitta mycket av intresse, säger Lars Brodin.

En av de främsta fördelarna med Brandskyddsledardagarna är möjligheten att hålla kontakten med sitt nätverk och träffa nya bekantskaper. För Martina Johansson blev Brandskyddsledardagarna 2018 inte bara ett tillfälle att återse kurskamraterna från brandskyddsledarutbildningen.

– Jag kunde också passa på att träffa mina kollegor från Scania på andra platser i landet, eftersom jag är ensam i min tjänst i Oskarshamn, säger Martina Johansson, och fortsätter:

– Upplägget under Brandskyddsledar­dagarna var jättebra, framför allt appen som gjorde det enkelt att hålla koll på programmet och via den gick det också att ställa frågor direkt till föreläsarna.

En stående och uppskattad programpunkt sedan 2014 är Brandskyddsföreningens ut­delning av priset Årets eldsjäl. Den prestigefyllda utmärkelsen delas ut till en person som jobbar med brandskydd internt i ett företag eller en organisation, som visar stort engagemang i brandskyddsarbetet och gör det lilla extra för att påverka andras beteende i brandsäkerhetsfrågor.

Text: Josefin Svenberg
Publicerades i Brandsäkert nr 4, 2019.
Vill du prenumerera? Läs mer här >

Publicerad: 2019-09-17