/ "Efter utbildningen föll många bitar på plats"

"Efter utbildningen föll många bitar på plats"

Roger Bodin

Roger Bodin, brandskyddskoordinator med brandskyddsansvar för Migrationsverkets hela verksamhet i Flen, har gått utbildningen Brandskydd i Boverkets byggregler hos Brandskyddsföreningen.

Vad fick dig att söka just denna utbildning?

– I min roll som brandskyddskoordinator säkerställer jag bland annat att brandskyddet i nya lokaler matchar den verksamhetsklass som är aktuell för våra olika lokaler och behov. När vi gör omfattande ombyggnationer av befintliga lokaler så ändras ofta verksamhetsklassningen om det finns ett gammalt bygglov i grunden. Jag behövde en påfyllning av kunskap om det nya regelverket och de nya krav som ställs för att rätt nivå ska uppnås i det tekniska brandskyddet. Jag ville även få svar på en del frågor som jag hade. I och med att jag har gått flera utbildningar tidigare hos Brandskyddsföreningen så var det naturligt att ta kontakt med dem även den här gången.

Vad tyckte du var mest intressant på utbildningen?

– Dels att jag kunde få ta del av andras frågeställningar och funderingar. Även om det var personer som jobbar inom den privata sektorn så är erfarenhetsutbytet viktigt då jag är ensam i min roll på min ort. Dels att få en chans att fördjupa mig och få en chans att ställa en del följdfrågor som dykt upp när jag läste igenom kursboken som jag fick någon vecka innan utbildningen började.

Vad var mest utmanande?

– I och med att utbildningen skedde på distans så var det att förbereda sig på en hel dag med distansutbildning, i mitt fall via en liten laptop. Det är något som inte sker varje dag för mig och det är en utmaning att hålla fokus en hel dag. Men det gick över förväntan och tiden gick fort. Jag kände inte av att det blev svårt att hålla koncentrationen uppe hela utbildningsdagen.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?

– Ja, det tycker jag. Efter utbildningen föll många bitar på plats för mig. Lärarna var kunniga och vana att hålla i utbildningar på distans, vilket gjorde att alla var delaktiga. Hade någon en fråga togs den snabbt upp av den kursansvarige. Så det var egentligen ingen större skillnad att sitta på distans jämfört med att genomföra en utbildning på plats.

På vilket sätt kommer du ha nytta av utbildningen i ditt yrke?

– Jag har användning av kunskaperna i stort sett dagligen, dels på byggprojekteringsmöten och dels när jag läser igenom projekteringsanvisningar inför kommande ny- och ombyggnationer av våra lokaler. Jag kan möta alla de brandskyddsingenjörer och brandkonsulter som myndigheten och fastighetsägaren har anlitat på en helt annan nivå nu, vilket är högst väsentligt då det ofta är jag som representerar den lokala verksamheten som ska verka i de nya lokalerna och den som framför verksamhetens behov.

Skulle du rekommendera andra att gå utbildningen?

– Jag tycker att alla som har ett behov av att förstå och använda Boverkets byggregler i sin yrkesroll borde gå denna utbildning. Jag ville kunna använda dem på ett naturligt vis i den dagliga kontakten med byggprojektledare, brandskyddskonsulter och fastighetsägare. Nu har jag bättre kunskap och kan referera till rätt avsnitt i Boverkets byggregler utan att behöva slå upp det i boken.

Vad tar du med dig från utbildningen?

– En fördjupad kunskap om vad de olika verksamhetsklasserna i praktiken betyder och att Boverkets byggregler bygger på expertiskunskap som i utbildningen presenteras i ett ganska enkelt format, så det ska bli lätt att göra rätt efter utbildningen.

– Nu använder jag vissa delar av kursboken som referensmaterial när jag ska svara på frågor. Varje gång jag använder Boverkets byggregler så blir det allt lättare att ta till sig materialet.

Har du några tips till andra som vill gå den här kursen?

– Läs gärna igenom kursboken innan kursen, skriv ner det du undrar över samt dina egna funderingar och ha med dig dessa frågor så att du kan ta upp dem under utbildningen. Det gjorde jag och det var jättebra för mig.

Vilket är ditt bästa brandsäkerhetstips?

– Att försöka få till en daglig rutin hos medarbetarna så att alla känner att de är involverade i det förebyggande brandskyddet, som till exempel att ta hand om emballage och sortera det direkt istället för att lägga det på hög i ett förråd där det lätt kan bli ganska stor brandbelastning. Eller att alla tänker på att stänga dörrar i rum som ingen vistas i för att förebygga att rök, eller brand, sprider sig i lokalen i onödan om det väl uppstår en brand. Små detaljer kanske, men tankesättet och medvetenheten om att alla kan bidra till att minska konsekvenserna om en brand bryter ut och att alla kan höja brandsäkerheten är viktigt att förmedla. Det dagliga arbetet som alla kan vara involverade i är det bästa sättet att förebygga att en brand inträffar. Om den ändå inträffar så ska den få så små konsekvenser som möjligt så den kan begränsas eller bekämpas direkt av vår egen personal.

Läs mer om utbildningen

Text: Sara Schröder