/ Nyheter / "Tillsammans når vi längre"

"Tillsammans når vi längre"

Charlotte Cederlund

Brandskydd i hemmet för riskutsatta grupper. Det står högst upp på Charlotte Cederlunds agenda. Sedan snart två år leder hon arbetet i Brandskyddsföreningen Skåne.

Du är tillträdde posten som verksamhetsledare sedan 1 mars 2019. Tidigare arbetade du som konsult i byggbranschen. Vad fick dig att byta jobb?

– Flera olika anledningar – jag ville prova på att arbeta med brandskydd på ett annat sätt än mot byggbranschen som jag gjort tidigare. Som verksamhetsledare i Brandskyddsföreningen Skåne får jag använda mer av mina extroverta sidor än jag gjorde som konsult och det är väldigt roligt!

Vilka tre ord sammanfattar bäst ditt första år som verksamhetsledare?

– Förvirrande. Roligt. Lärorikt. Brandskydd i bostäder och individanpassat brandskydd står på er agenda i Skåne.

Hur bedriver ni det arbetet?

– Vårt främsta arbete görs i samarbete med räddningstjänsterna som utför hembesök där de går igenom bostadens brandskydd tillsammans med den boende. Vi arbetar även med informationskampanjer som är direkt riktade mot brandskydd i bostad, till exempel på våra sociala plattformar, via radiojinglar och reklam.

– Vad gäller individanpassat brandskydd har vi flera nya idéer som vi hoppas kunna förverkliga under de närmaste åren.

Vilken brandskyddsfråga står högst upp på din agenda just nu?

– För Brandskyddsföreningen Skåne är det brandskyddsinformation till riskutsatta grupper, till exempel äldre eller nyanlända. Vi hoppas kunna dra igång projekt inom detta under 2020. Jag tycker även att brandskyddsinformation till barn är viktigt. Som barn- och ungdomsboksförfattare är det kanske inte så konstigt att det är min hjärtefråga.

Nätverksbyggande är en viktig del av ditt jobb. Vilka ingår i ditt nätverk som verksamhetsledare?

– Vi samarbetar med räddningstjänsterna i Skåne både inom vår ideella och kommersiella verksamhet. Det ideella samarbetet rör till exempel Upp i rök och informationskampanjer i radio. Vi har även ett bra samarbete med försäkringsbolag, Föreningen Sveriges brandbefäl Skåne/Blekinge, MSB i Revinge, andra lokalföreningar och såklart Brandskyddsföreningen Sverige.

– Framöver hoppas jag att vi kan bredda vårt nätverk. Jag ser möjliga kontaktytor inom till exempel skola, pensionärsorganisationer, studentföreningar och bostadsbolag.

Varför ska man som företag eller kommun engagera sig i en lokal brandskyddsförening?

– Därför att tillsammans når vi längre! Sannolikt har både kommuner och företag samma brandskyddsambitioner som vi. Man vill ha en säker verksamhet och man vill ha en säker omgivning. Det är inte alltid helt enkelt att nå på egen hand, men tillsammans kan vi göra det!

Publicerad: 2020-09-29