När en transformator värd 80 miljoner kronor hamnar i diket strax utanför Gävle, kallas restvärdeledare Mats Jansson in. Med en oroväckande lutning på lasten och en vikt om 195 ton finns stor risk för omfattande skador på både egendom och infrastruktur. Under två intensiva dygn koordinerar han insatsen för att rädda transformatorn – och minimera konsekvenserna av olyckan.
Natten mellan den 22 och 23 september 2025 rullar ett fordonsekipage iväg från Gävle hamn. Ombord finns en transfomator som väger 195 ton till ett värde av 80 miljoner kronor. Leveransen ska gå till Valbo, strax utanför Gävle.
Efter ett par kilometer börjar styrsystemet krångla och de femton hjulaxlarna som finns under lasten börjar svänga. Plötsligt har den bakre delen av ekipaget hamnat i diket.
Larmet inkommer klockan 22:45 till restvärdeledare Mats Jansson. Han sätter direkt fart med att skapa sig en tydlig bild av situationen. Trafikverket kontaktas för att spärra av vägen och leda om trafiken, Assistancekåren kopplas in, försäkringsbolag kontaktas, godsägaren, som är ett företag i Slovenien, och köparen av godset blir informerade och en dialog inleds med transportören och ägaren om kommande insatser.
– Det är av största vikt att tillverkaren blir involverad när en transportolycka sker. I samtal med honom fick jag veta att transformatorn absolut inte får luta mer än 14 grader, för då kan produkten gå sönder. Min första prioritet blev därför att säkra lasten och se till att den inte började luta mer än nuvarande 12 grader. Hade jag inte ringt det samtalet kunde det ha gått riktigt fel, berättar Mats.
Förberedelser under natten
I samarbete med Björn Jinert, vd för åkeriet Sven Jinert AB som fått i uppdrag att transportera transformatorn från hamn till slutdestination, beställdes stora mobilkranar som skulle klara av att lyfta över godset på en ny transport.
– Björn Jinert har ett stort kontaktnät och dessutom lång erfarenhet av tyngre och mer komplicerade transporter. I detta fall var det också åkeriets försäkring som skulle täcka eventuella kostnader. Medan Björn ordnade med kranar så tog jag kontakt med ägarna till omkringliggande fastigheter, då vi behövde använda deras mark för att ställa upp kranarna, berättar Mats.
Dessutom var det tvunget att förstärka underlaget med grus, så kranarna kunde stå stadigt.
Mats behövde även lösa en provisorisk väg över en fastighet så att de boende kunde ta sig ut från sina hus nu när den vanliga vägen var blockerad.
Det stora lyftet
Nästa morgon klockan 09:00 satte de igång med genomförandet. Grus kom på plats på ytorna där kranarna skulle stå och kranarna monterades upp. Under hela dagen och kvällen pågår förberedelser inför det stora lyftet. Dagen därpå, den 24 september klockan 11:45, hänger transformatorn i luften.
– Vi valde att göra lyftet i dagsljus. Prioriteringen var att få transformatorn till sitt mål utan skador, vilket vi lyckades med. Dels handlade det om det stora ekonomiska värdet på transformatorn, 80 miljoner kronor, dels att den är svår att ersätta. Leveranstiden på produkten är cirka ett år och det hade gett ännu större konsekvenser och högre kostnader om vi inte lyckades rädda transformatorn, förklarar Mats.
Samarbete en framgångsfaktor
På kvällen klockan 21:00 öppnas vägen åter för trafik och några dagar senare påbörjas återställningen av de fastigheter som drabbats av åverkan på grund av insatsen.
– Den här insatsen gick väldigt bra. En framgångsfaktor var ett mycket bra samarbete mellan alla inblandade, såsom Magnus Erikhans från Lundbärgarna AB som är en del av Assistancekåren i Gävle. Det underlättade att jag direkt fick fullt mandat från försäkringsbolaget att utföra de insatser jag bedömde som viktiga. Sedan bidrog det såklart att incidenten skedde mitt i veckan då alla kontaktpersoner fanns tillgängliga, säger Mats.
Han uppskattar sitt uppdrag som restvärdeledare och tycker om att bistå med stöd och skapa lite ordning i det kaos som uppstår när en olycka sker.
– Det bästa med jobbet som restvärdeledare är att få hjälpa människor som råkar ut för en olycka eller att rädda ekonomiska värden som annars hade försvunnit. Att få ge stöd och råd åt människor och företag, så att de kan komma tillbaka snabbare när det som inte får hända ändå sker – det känns otroligt bra.
Publicerad: 2025-12-17