/ Nyheter / Restvärdeledaren: "Det handlar om att skapa trygghet"

Restvärdeledaren om insatsen vid branden på seniorboendet: "Det handlar om att skapa trygghet"

Räddningstjänst utanför seniorboendet i Sunne efter branden, inklippt bild på restvärdeledare Håkan Andersson
Restvärdeledaren Håkan Andersson var på plats vid branden på seniorboendet i Sunne 25 september i år. Samarbetet med kommun, försäkringsbolag och räddningstjänst under insatsen beskriver han som sömlöst. Foto: Privat

När seniorboendet Allégården i Sunne fattar eld i gryningen, startar restvärdeledare Håkan Andersson sitt arbete långt innan han hunnit till platsen. Genom snabb samordning och nära samarbete med räddningstjänst, kommun och försäkringsbolag agerar han direkt för att begränsa skadorna. Med beslutsamma insatser lyckas han återställa tryggheten och skapa förutsättningar för de äldre att återvända hem – redan nästa dag.

Klockan är 04:30 den 25 september 2025 när restvärdeledaren Håkan Andersson från Brandskyddsföreningens Restvärderäddning, RVR, väcks av larmet. En brand har brutit ut på seniorboendet Allégården i Sunne. Dagen innan hade han arbetat vid en annan brand i Borlänge, men nu var det bara att bege sig iväg igen. De boende i Sunne behövde hjälp.

Ett uppdrag som börjar redan i bilen

Resan till platsen tar nästan fyra timmar. För att inte förlora tid påbörjar Håkan sitt arbete redan på vägen. Han ringer räddningsledaren för att skapa sig en lägesbild, kontaktar fastighetsägarens försäkringsbolag och kopplar in en saneringsfirma som ska möta honom på plats.

– Varje minut jag inte agerar är förlorad tid, säger Håkan. Ju snabbare vi kommer igång, desto kortare blir vägen tillbaka för de drabbade.

När han anländer möter han först räddningstjänsten polisen samt fastighetsägaren. Tillsammans gör de en snabb lägesavstämning samt dokumenterar skador och planerar nästa steg. Tack vare den tidiga dialogen har räddningstjänsten redan börjat vattendammsuga för att minska vattenskadorna och påbörjat ventilering av röksmittade lokaler.

– Efter avstämning med polisen instruerade jag saneringsfirman att påbörja arbetet med att besiktiga skadorna, hantera vattenskador och inleda saneringen. Därefter kunde jag rikta mitt fokus mot de drabbade, förklarar Håkan.

Trygghet i krisen med människor i fokus

De boende hade evakuerats till Selma Spa, där kommunen ordnat ett informationsmöte. Flera anhöriga hade anslutit för att ge sitt stöd åt de drabbade.

– Det var ett otroligt fint samarbete mellan alla inblandade aktörer. Hemtjänsten ordnade så att mediciner kunde hämtas på apoteket för de som hade förlorat dem i branden, kommunen gick upp i stabsläge, fastighetsägaren erbjöd ersättningsboenden och Torsby kommun erbjöd direkt sitt stöd, säger Håkan.

Den största utmaningen var antalet drabbade och det extra behovet av stöd som krävdes från exempelvis hemtjänsten, berättar han. Genom samordnade insatser kunde dock hälften av de boende flytta tillbaka redan nästa dag – mycket tack vare att en vattenskadad elcentral snabbt räddades och torkades upp.

– Vi lyckades få igång strömmen till stora delar av fastigheten inom ett dygn. Det var avgörande för att de boende skulle kunna komma tillbaka samt för att minska både kostnader och oro, säger Håkan.

Även skalskyddet behövde förstärkas. Dörrar och fönster hade skadats i branden och flera lägenheter stod olåsta efter den hastiga evakueringen. För att skydda de boendes egendom satte Håkan därför in både avspärrningar och väktare.

– Jag upprättade även underlag till de drabbade gentemot deras försäkringsbolag, där jag fyllde i bland annat vad som hade hänt och bifogade bilder. Sedan kunde de drabbade själva ta vid för att hantera skaderegleringen gentemot sitt försäkringsbolag, förklarar han.

Sömlöst samarbete som gör skillnad

Samarbetet med kommun, försäkringsbolag och räddningstjänst under insatsen beskriver han som sömlöst.

– Alla hade samma mål – att minska skadorna och hjälpa de drabbade. Det är så RVR gör verklig skillnad.

Som restvärdeledare håller du många bollar i luften samtidigt och fattar ett flertal strategiska beslut i samråd med bland andra räddningstjänst, blåljus, kommun och försäkringsbolag. Målet är att minimera skador på ekonomiska och materiella värden samt på miljön. Parallellt med det sker allt arbete med de drabbade.

– Vi räddar ekonomiska värden, men framför allt mänskliga, säger Håkan. Det handlar om att skapa trygghet, hjälpa till med information och ge människor verktygen att återgå till vardagen så snart som möjligt.

Om det värsta inträffar – så kan du förbereda dig

Privatperson:

  1. Säkerställ rätt försäkring. Utan den blir det mycket svårare att få hjälp.

  2. Upprätta en restvärdelista. Så vet RVR vad som är viktigast att rädda, såsom mediciner, telefon och pass.

  3. Kolla räddningsväg. Tänk igenom hur du kan ta dig ut om det börjar brinna.

  4. Kom ihåg minnesregeln: Rädda, Varna, Larma, Släck.

Företag:

  1. Se till att ni är rätt försäkrade.
  2. Upprätta en restvärdelista. Ta med saker som är viktiga för att ni så snabbt som möjligt ska återuppta er verksamhet igen.
  3. Systematiskt brandskyddsarbete. Ta brandskyddsarbetet på största allvar och prioritera det.
  4. Kom ihåg minnesregeln: Rädda, Varna, Larma, Släck.


Läs mer:

Upprätta din egen restvärdelista här

Så arbetar Brandskyddsföreningens RVR med skadehantering

Storbranden i Strömsund – så skapades trygghet i brandkaoset

 
Publicerad: 2025-10-22

×