Mitt i vinternatten välter en lastbil med farligt gods i ett vattenskyddsområde. Brandskyddsföreningen Restvärderäddning, RVR, larmas och agerar snabbt för att hindra en miljökatastrof. Med expertis och samordning säkras kemikalierna, marken saneras och dricksvattnet skyddas – en insats där varje minut räknas.
Det är mitt i natten den 15 januari när larmet går hos miljörestvärdeledare Morgan Palmquist. En lastbil med farligt gods har i det hala väglaget kört av vägen och vält i ett vattenskyddsområde. Situationen kräver ett snabbt agerande. Han startar upp ärendet mot Räddningstjänsten och skickar ut en kollega, restvärdeledare Andreas Karlsson, till platsen.
– För oss är det alltid viktigt att komma ut på olycksplatsen för att skapa oss en bild av situationen och kunna fatta snabba beslut om prioriterade insatser och åtgärder. När det handlar om farligt gods är det oftast bråttom, men i de fall vi dessutom har ett vattenskyddsområde med en grundvattentäkt som förser ett helt samhälle med dricksvatten, kan vi inte vara nog snabba, förklarar Morgan.
Jobbar mot klockan
När Andreas Karlsson kommer ut på plats känner han en stark lukt från bilen. En bärgningsbil finns redan på plats tillsammans med räddningstjänsten. Efter att ha skapat sig en samlad bild av situationen och stämt av med Morgan över telefon, sätter han fart. Trafikverkets entreprenör kallas in för att spärra av vägen och leda om trafiken samt kommunen och åkeriets försäkringsbolag kontaktas. Även ägaren till godset delges information om vad som inträffat. Samtidigt ordnas det med skyddande duk som skjuts in under lastbilen för att minimera risken för att ytterligare gods läcker ut i marken.
– Jag var tvungen att så fort som möjligt ta reda på vad lastbilen hade för kemikalier ombord för att veta hur vi skulle fortsätta arbetet. Efter ett antal samtal fick jag i utlandet tag i den som lastat bilen när den åkte i väg, berättar Andreas.
På lastbilen finns två containrar med IBC-behållare. Den ena innehåller ättiksyra och den andra natriumnitritlösning.
– Blandas dessa vätskor uppstår nitrösa gaser, vilka är giftiga. Då kan det uppstå en situation även ovan jord där de närboende blir drabbade, om gaserna förflyttas med vinden. Dessutom hade vi bilens drivmedel, diesel, att ta hänsyn till, berättar Andreas.
Tillgång till stort kontaktnät
RVR väljer att kalla in extern experthjälp i form av Arvid Backlund från IVL Svenska Miljöinstitutet i Stockholm, en av många samarbetspartners till RVR. Arvid som oberoende expert sätter ett rimligt saneringsmål eftersom flera farliga ämnen har läckt ut, vilket kan ge en så kallad cocktaileffekt. Saneringsmålet klargörs för miljökontoret som var med på platsen och utförde tillsyn.
– Vår roll som restvärdeledare är att vara spindeln i nätet, hålla i taktpinnen, se till att rätt beslut fattas och vara uppdragsgivarnas förlängda arm och ögon. I denna situation var det av yttersta vikt att vi kunde agera snabbt för att undvika ytterligare skador på natur och miljö samt minimera kostnaderna, förklarar Andreas.
”Riktigt bra teamwork”
Efter att IBC-behållarnas innehåll har tankats över till nya behållare så bärgas lastbilen. Det kvarvarande godset får fortsätta sin färd mot målet medan sanering av marken påbörjas.
– Sanering handlar inte om att gräva en grop. Vi tar bort så lite av marken som möjligt, men säkerställer att allt kontaminerat tas om hand och skickas på deponi. Sedan provtas marken för att försäkra oss om att all förorening är borta, berättar Andreas.
RVR:s insats pågick i 18 timmar på plats. Morgan är nöjd över hur allt fortlöpte.
– Vi hade tillsynsmyndigheten på plats, räddningstjänsten var där och vi hade även externa experter som hjälpte oss med provtagning. Det var en komplex situation som löstes med riktigt bra teamwork. Godsägaren fick merparten av sina varor inom rimlig tid, vi undvek större skador på miljön och vi såg till att ett helt samhälle kunde behålla sitt dricksvatten. RVR höll i taktpinnen och med hjälp av våra experter samt vårt kontaktnät kunde vi undvika en större katastrof, konstaterar Morgan.
Ett läckage på en plats med grundvattentäkt kan innebära mycket stora kostnader och konsekvenser för en kommun, beroende på hur många invånare som berörs. I andra fall där täkten har blivit delvis eller helt förorenad har kostnaderna uppgått emot flera hundra miljoner kronor.
– Utöver kostnaden för sanering, som blir mycket mer omfattande, så tillkommer då också kostnaden för provisoriska lösningar på dricksvatten. Den situationen vill kommunen inte hamna i, lägger Morgan till.
Ovärderlig tillgång för försäkringsbolaget
Svanberg Gudbrandsson, besiktningsman motor tunga fordon hos Länsförsäkringar, var den hos försäkringsbolaget som tog emot samtalet från RVR.
– Jag upplevde att Andreas som befann sig på plats hade väldigt bra koll på läget. När vi talades vid hade han redan kontaktat flera aktörer och arbetet var igång, berättar han. Han lyfter kompetensen hos Brandskyddsföreningens restvärdeledare och deras breda kontaktnät som en viktig tillgång.
– Den är för oss ovärderlig. De har bred kunskap inom allt från lagar och regler till vilka åtgärder som krävs, vilket vi inte har. Utan dem skulle vi få förlita oss på en egen besiktningsman som inte kan agera lika snabbt. I detta fall hade nog lastbilen då bärgats direkt, vilket inneburit att lasten hade läckt ut och orsakat riktigt stor förödelse och stora kostnader, säger Svanberg.
Han har bara positiva saker att säga om samarbetet.
– De tänker både på akuta insatser och efterföljande konsekvenser. Att Andreas till exempel såg till att kommunen kom till platsen och kunde godkänna insatser på plats, underlättar då vi undviker eventuella diskussioner i efterhand. Brandskyddsföreningens Restvärderäddning gör ett exemplariskt jobb och det känns tryggt att ha dem på plats. Rapporterna som vi får efter avslutat ärende är dessutom alltid väl utförda och vi vet att insatserna inte hade kunnat göras bättre, sammanfattar han.
Läs också:
Från kaos till kontroll – så bistod restvärdeledaren Magnus när det skedde en explosion →
Läs mer om Restvärderäddning →
Så arbetar Restvärderäddning med skadehantering. Se filmerna →
Publicerad: 2025-04-16