/ Nyheter / Stärkt samhällsförmåga i fokus på årets Riksmöte

Stärkt samhällsförmåga i fokus på årets Riksmöte

Byggnaden Sthlm 01 fotad under en solnedgång

Den 16 maj välkomnar vi våra medlemmar till konferensen Riksmötet. Fokus för årets konferens är stärkt samhällsförmåga och många av föreläsningarna under dagen har just detta ämne som tema.

Mötet inleds av Jesper Boqvist, verksamhetsområdeschef och Mats Björs, generalsekreterare, båda från Brandskyddsföreningen. Därefter håller Johan Sjöberg, ansvarig för Säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, en föreläsning med titel ”Näringslivets roll inom försörjningsberedskapen med fokus på uppbyggnaden av ett mer robust Sverige". Johan Sjöberg anser att totalförsvaret bör byggas och utvecklas med utgångpunkt från näringslivets förutsättningar och att företag och myndigheter måste agera nu för att hantera det svåra säkerhetsläget och inte avvakta en perfekt lösning.

Under dagen kommer också Robert Egnell, rektor vid Försvarshögskolan, att prata om hur man bygger ett robust demokratiskt samhälle i kris och krig. Han tar bland annat upp hur hela samhället behöver engagera sig och samarbeta; Vad det är som avgör hur ett samhälle reagerar och vad vi kan göra för att reaktionen i Sverige blir så positiv och effektiv som möjligt?

På plats finns också Nina Gustafsson som kommer att tala om bränder och hållbart byggande där hon bland annat tar upp en olycksutredning efter en brand i en modulbyggnation av trä. Exemplet rör en vindsbrand i ett flerbostadshus som orsakade stora brand- och vattenskador vilket resulterade i att man var tvungen att riva byggnaden.

Nina Gustafsson belyser olycksutredning med fokus på brandförloppet och lärdomar kopplade till modulbyggnationer i trä. Lärdomar dras även från ytterligare två olycksutredningar efter bränder i modulbyggnation.

Under dagen tas också elektrifieringen i samhället upp. Mattias Delin, forskningsdirektör på Brandforsk, berättar om sin syn på hur robust elektrifiering innebär ”lösningar som levererar men inte skadar”. Mattias Delin berättar om aktuell forskning i Sverige och i andra länder som omfattar alltifrån solceller och batterier till vätgas och energilagring.

Kostnadsfritt för medlemmar

Föreläsarna för Riksmötet kommer att utökas, håll utkik här. Riksmötet hålls den 16 maj på Scandic Continental i Stockholm och är kostnadsfritt för Brandskyddsföreningens medlemmar. Är du inte redan medlem, bli det idag – och anmäl ditt deltagande redan nu, antalet platser är begränsat.

– Jag ser verkligen fram emot att samla våra medlemmar till en heldagskonferens i maj. Det finns ett behov av en naturlig mötesplats där olika yrkesroller och branscher kan mötas, utbyta erfarenheter, diskutera och nätverka. Det är många intressanta talare under konferensen som kommer att prata om aktuella ämnen och det är extra kul att vi lyckats samla ihop en panel bestående av några av våra medlemmar, säger Johan Sandell, medlemansvarig på Brandskyddsföreningen.

Riksmötet 2024

Publicerad: 2024-02-12