/ Webbinarium: Hur kan anlagda skolbränder förebyggas?

Webbinarium: Hur kan anlagda skolbränder förebyggas?

Varje dag, året runt, inträffar mellan en och två skolbränder och de är ofta anlagda. Det handlar ofta om konflikter, sociala utanförskap och utsatthet. Det vi vet är att tryggare skolor minskar risken för anlagda bränder. Lär dig mer i våra webbinarier och få inspiration till din egen skola och kommun.

Webbinariet den 19 mars har ett övergripande tema med fokus på de sociala aspekterna och webbinariet den 27 april fokuserar mer på de tekniska och praktiska åtgärderna för att minska möjligheterna till brott och skolbränder.

Arrangörer: Brandskyddsföreningen, Skolverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Du anmäler dig till båda webbinarierna här nedan. Webbinarierna är kostnadsfria och genomförs på distans via Zoom.

Tid och plats

Webbinarium del 1: Hur kan vi minska risken för anlagda bränder? Med fokus på sociala aspekter.

Dag: Fredag 19 mars
Tid: 10:00-11:15

Se webbinariet i efterhand här >

Presentationer från webbinariet
Maria Elmér, Skolverket
Patrik Perbeck, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
Pernilla Alsterlind, Räddningstjänsten Storgöteborg
Håkan Nilsson, Lunds kommun
Ester Roxberg, Räddningstjänsten Skåne Nordväst

Webbinarium del 2: Tryggare skolor minskar risken. Vad kan man göra tekniskt och praktiskt? Vad kostar skolbränderna? Vem betalar?

Dag: Tisdag 27 april
Tid: 14:00-15:15

Anmäl dig här

Webbinarium Brandskyddsföreningen Väst

Den 22 april anordnar vår lokala förening Brandskyddsföreningen Väst ett webbinarium med temat "Tillitsskapande metoder för att arbeta med trygghet, anlagda bränder och social oro". Webbinariet ger en fördjupad inblick i ämnet och vänder sig till personal inom kommun och kommunal räddningstjänst som arbetar med trygghetsskapande insatser för ungdomar. Här anmäler du dig >

Klicka på respektive dag för att se mer.
Vid frågor, kontakta programledare Anna Karin Källén.

Laddar