/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Västerbottens nya verksamhetsledare vill minska antalet dödsbränder

Västerbottens nya verksamhetsledare vill minska antalet dödsbränder

Conny Qwarforth verksamhetsledare Västerbotten

Conny Qwarforth är ny verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Västerbotten. I en intervju berättar han om sin bakgrund inom bland annat räddningstjänsten, sina målsättningar och ambitioner inför den nya rollen. "Vi har alldeles för många dödsbränder och jag ser hur många som räddas av bara en brandvarnare"

Conny Qwarforth arbetar i dagsläget som insatsledare, regional insatsledare och volontär brandman på RC Nord. Under sin långa karriär har han dock arbetat inom många olika områden inom räddningstjänsten vilket har främjat en bred kompetens och förståelse för branschen.

– Jag har hoppat runt lite. Har varit deltidare under några år på ambulansen i Kramfors, jobbat som instruktör i sjukvård och brand på dåvarande Räddningsverket. Jag har även jobbat mycket mot Rib både nu i Umeå och under min tid på MSB, vilket jag uppskattar att göra, säger Conny.

Conny Qwarforth vill minska dödsbränder

Något som Conny ser fram emot i sin nya roll är möjligheten att anskaffa sig mer kunskap från personer med samma ambitioner och intressen som han själv. Han hoppas kunna bidra till ett minskat antal dödsbränder och lyfter samtidigt brandvarnarens viktiga roll och viljan att vara med och införa Civil insatsperson (CIP) i landet.

– Jag ser fram emot att träffa andra som jobbar för samma sak, som jag kan få idéer från. Vi har alldeles för många dödsbränder och jag ser hur många som räddas av bara en brandvarnare. Jag hoppas kunna bidra till mindre bränder och CIP är även något jag vill vara med och införa, säger han.

Utmaningar och framgångsfaktorer i den nya rollen

Att nå ut till ungdomar är något som Conny ser som viktigt men utmanande. Han förklarar att han vill kunna engagera samt utbilda ungdomar för att öka kunskapen om brandsäkerhet och förebyggande åtgärder. Han beskriver avslutningsvis att en framgångsfaktor är att lära av andra och dela med sig av erfarenheter.

– Att nå ungdomar ser jag som en utmaning, dom har så mycket annat som pågår i livet men jag hoppas kunna nå dem så de kan ta med bra kunnande i livet, säger Conny och fortsätter:

– Jag är drygt 60 år nu men tuffar nog på ett tag till, så länge jag känner att jag gör nytta. Man blir aldrig fullärd utan man måste ha ett stort kontaktnät.

Publicerad: 2024-03-06