/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Mor och dotter hyllas efter rådigt ingripande i Skövde – räddade livet på grannen

Brand i hustak
Branden på bilden är ej relaterad till händelsen i artikeln. Foto: Shutterstock

Under en våldsam husbrand i Skövde förra året räddade två kvinnor livet på en granne. Yevheniia Pakhomova och dottern Dariia hyllas nu av räddningstjänsten och Brandskyddsföreningen Skaraborg för sitt rådiga ingripande. “Vi pratar om minuter. Hade det blivit lite mer fart på branden så hade hon blivit kvar där inne”, säger brandinspektören Henrik Ahlstrand.

Natten till den 27 juni i fjol var Yevheniia Pakhomova och dottern Dariia på väg att lägga sig när de hörde ett svagt brandlarm och skrik från huset på andra sidan gatan. Enligt Nya Lidköpings-tidningen, tvekade kvinnorna inte på att ingripa när de förstod att någon var i fara.

– Först förstod jag inte vad som hände, men sedan såg jag ljuset från elden och då förstod jag att kvinnan skrek på hjälp, sa Dariia till NLT.

“Vi pratar om minuter”

Väl på plats vid grannhuset tog sig Yevheniia Pakhomova in i det brinnande huset. Samtidigt som dottern Dariia ringde efter hjälp tog Yevheniia Pakhomova den äldre kvinna som bodde i lägenheten ut till säkerhet.

– Jag vet inte om det fanns några andra alternativ, det enda alternativet var att hjälpa henne, sa Dariia till NLT.

Bara minuter efter stod hela byggnaden i brand och nu uppmärksammas de modiga kvinnorna för sin insats.

– Vi pratar om minuter. Hade det blivit lite mer fart på branden så hade hon blivit kvar där inne, säger brandinspektören Henrik Ahlstrand till NLT.

Kvinnorna hyllas för sin livräddande insats

Räddningstjänsten och Brandskyddsföreningen Skaraborg visade uppskattning genom en ceremoni och hyllade kvinnornas mod. De betonar att kvinnan inte hade varit vid liv om de inte hade ingripit.

– Ni agerade väldigt snabbt och modigt, och med det tagit ett väldigt stort samhällsansvar. Ni har gjort ett rådigt ingripande, sa Jan-Olof Sandberg, ordförande i Brandskyddsföreningen Skaraborg, till NLT.

Vid ceremonin på Räddningstjänsten i Skövde mottog Yevheniia Pakhomova och Dariia diplom och en medalj från Brandskyddsföreningen i Skaraborg samt bland annat en pin och blommor från räddningstjänsten.

– Vi vill visa vår stora uppskattning för er modiga insats – ni räddade kvinnans liv, sa Mikael Wallin, förbundschef på Räddningstjänsten Skaraborg, till NLT.

Publicerad: 2024-03-15