/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Flammy lär dig om brandsäkerhet på Lugnet Arena

Flammy lär dig om brandsäkerhet på Lugnet Arena

Bild på Flammy på lugnets Arena

Under vintern kommer en brandsäker hjälte att dyka upp lite då och då på Lugnet Arena i Dalarna. I syfte att sprida kunskap om brandsäkerhet, planerar maskoten Flammy att delta och dela ut material på IBF Faluns match, fredag den 10 november. “Vi hoppas att många vill komma på matcherna och träffa Flammy,” säger Elisabeth Myregrund, verksamhetsledare, Brandskyddsföreningen Dalarna.

Flammy är en symbol för att sprida medvetenhet om hur man kan göra sitt hem tryggare och brandsäkrare. Flammy har blivit en omtyckt figur bland såväl barn som vuxna. Under IBF Faluns match 10 november, planerar Flammy att dela ut reflexer och checklistor.

– Nu när dagarna blir kortare och mörkret faller tidigt så är planen att Flammy kommer att delta och dela ut brandsäkert material under ett flertal matcher på Lugnet Arena. Tanken att det ska finnas något både för barnet och för den vuxne att ta till sig, säger Elisabeth Myregrund.

Flammy sprider glädje och kunskap i Dalarna

Elisabeth Myregrund berättar att den älskvärde maskoten har kommit att bli en favorit bland barnen, vilket var tydligt då de vinkade ivrigt och ville hälsa när Flammy gjorde sin debut på Lugnet i april. Föräldrarna ville dessutom föreviga ögonblicket genom att försöka fota sina barn tillsammans med Flammy.

– Det var ett väldigt varmt mottagande eftersom många i Dalarna känner till Flammy. Samtidigt var det en möjlighet att förmedla viktiga budskap om brandsäkerhet med exempelvis tidigare års kampanjer om Brandsäkert boende, säger hon.

Elisabeth Myregrund förklarar vidare att målet med Flammys närvaro är att engagera barnen, som är fantastiska ambassadörer då de kan föra vidare sina kunskaper till föräldrar och även till äldre generationer. Men syftet är också att ge vuxna och äldre en möjlighet att lära sig mer om brandsäkerhet genom materialet som erbjuds vid dessa tillfällen.

– Vi tänker förebyggande med dessa aktiviteter och påminner om vikten av att ha en fungerande brandvarnare, brandsläckare, brandfilt och boendet försäkrat. Många barn älskar Flammy, att få ge dem tillfälle att träffa Flammy och kanske ta ett kort tillsammans, det värmer i hjärtat, säger hon.

Flammy gör entré på Lugnet Arena under vintern

Elisabeth Myregrund berättar att Flammy kommer att vara på plats för andra gången den 3 december. Då är det första advent och dessutom pågår en kampanj gällande Brandsäkert Boende. I anslutning till detta kommer Flammy att erbjuda flyers, klistermärken, tatueringar och brandvarnare till dem som behöver samt informera om hur man kan skapa ett tryggare hem, särskilt inför den kommande advents- och julperioden.

Den 11 februari, även känd som 112-dagen, är Flammy på Lugnet Arena för tredje gången. Elisabeth Myregrund förklarar att fokus kommer vara att lyfta fram det viktiga larmnumret.

– Detta är grundplanen, men det kan finnas justeringar eller ytterligare tillägg av material för varje tillfälle. Genom att synas på detta sätt hoppas vi väcka ett intresse för brandsäkerhet i hemmet och höja medvetenheten om att man kan söka information på vår hemsida, säger Elisabeth Myregrund.

Elisabeth Myregrund betonar att Flammy är en viktig del av att förmedla glädje bland barnen samtidigt som viktiga brandsäkra kunskaper sprids. Det är en vinst för både individer och samhället när underhållning kombineras med att öka säkerheten i hemmet.

– När vi samtidigt kan sprida brandsäker kunskap och höja brandsäkerheten i hemmen så är det win-win. Vi hoppas att många vill komma på matcherna och träffa Flammy, säger hon.

Publicerad: 2023-11-09