/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Succéfirande med Flammy på Lugnet Guide Arena

Succéfirande med Flammy på Lugnet Guide Arena

Bild på ballonger och Flammy

Den 11 februari var en minnesvärd dag på Lugnet Guide Arena. IBF Faluns damer mötte Malmö i en nervkittlande innebandymatch och den älskvärda maskoten Flammy spred kunskap om 112-dagen. Brandskyddsföreningen Dalarna tog dessutom tillfället i akt för att påbörja firandet av 100 års arbete för brandsäkerhet.

Söndagen den 11 februari inföll återigen 112-dagen och Brandskyddsföreningen Dalarna tillsammans med Flammy valde att sprida budskapet brett på Lugnet Guide Arena. Sedan 2009 har 112-dagen uppmärksammats runt om i landet med syfte att öka medvetenhet kring det viktiga larmnumret.

– Den 11 februari uppmärksammades 112-dagen och det gjorde Flammy genom att dyka upp på Lugnets Guide Arena. Samtidigt passade vi på att börja fira vårt 100-års jubileum, säger Elisabeth Myregrund, verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Dalarna.

Ideellt brandsäkerhetsarbete i Dalarna sedan 1924

Sedan 1924 har Brandskyddsföreningen Dalarna fokuserat sitt ideella arbete på brandsäkerhet och denna speciella dag på arenan var utöver 112-dagen också startskottet för 100-årsjubileumet. Elisabeth Myregrund har tidigare berättat om de många initiativ som stundar inför jubileumsåret 2024.

– Det känns mäktigt, det är stort att ha funnits i 100 år, sa hon.

Hon delade då också glädjen och stoltheten över det nyblivna samarbetet med just IBF Falun och Lugnet Guide Arena. Förhoppningen var att kunna sprida kunskap till en större publik samt dela ut gåvor och därmed ge besökarna möjlighet att fortsätta brandsäkerhetsarbetet i hemmet.

– Jag tycker det känns jätteroligt att vi fick igång samarbete med IBF Falun och Lugnet Arena så pass snabbt. Vi får möjlighet att synas inför en större publik och dela ut exempelvis brandvarnare eller pysselsaker för barn. På så vis kan de fortsätta jobba med brandsäkerhet även när de kommit hem, sa Elisabeth Myregrund.

I linje med förhoppningarna för samarbetet med IBF Falun och Lugnet Guide Arena delade Flammy ut paket med olika typer av säkerhetsutrustning till besökarna under firandet den 11 februari. Till barnens stora glädje fick de även med sig röda ballonger som en del av festligheterna och reflexer fanns tillgängliga för stora som små.

– De röda ballongerna till barnen blev en succé och de tog slut i ett nafs. Något annat som är viktigt är reflexer som besökare i alla åldrar kunde hämta hos Flammy, säger Elisabeth Myregrund.

Flammy belyser Sveriges viktigaste nummer

Under 112-dagen ska larmnumret uppmärksammas och läras ut. Flammy tog på sig rollen som budbärare och syntes stolt på jumbotronen med viktiga budskap om brandsäkerhet. I pauserna syntes Flammy dela ut presenter till publiken och i en slumpmässig lottning fick några lyckliga vinnare dessutom brandsäkerhetspaket med sig hem. Dessa var fulla med utrustning för att bidra till ökad säkerheten i hemmet.

– Det ena paketet innehöll en specialframtagen brandsläckare, brandfilt och brandvarnare och det andra paketet var en tygkasse som innehöll brandvarnare, ett testhorn för kontroll av brandvarnare, Quiz, reflexer och isskrapa/p-skiva, säger Elisabeth Myregrund.

Publicerad: 2024-03-11