/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Planerna inför Skånsk Brandskyddsdag – en dag för miljö och hållbarhet

Planerna inför Skånsk Brandskyddsdag – en dag för miljö och hållbarhet

Bild på en person samt en skånsk flagga

Förberedelserna är i full gång för årets upplaga av Skånsk Brandskyddsdag. Även om temat ännu inte är helt spikat, pekar allt mot en tydlig inriktning på miljö och hållbarhet. Verksamhetsledaren Peter Rosenqvist berättar hur planeringen för det viktiga eventet har gått hittills.

Skånsk brandskyddsdag, i sin nuvarande form, har varit en årlig händelse sedan 1969. Det är ett tillfälle för samhället att samlas och diskutera viktiga frågor kring brandskydd och hållbarhet. Planerna för dagen håller fortfarande på att formas, men allt pekar på en dag fullspäckad med lärorika föreläsningar och intressanta utställare.

– Temat kommer att vara runt miljö och hållbarhet. Det är en populär tillställning och det hålls en utställning med ungefär 35 utställare. Programmet håller på att formas och det kommer även olika föreläsare, säger Peter Rosenqvist, Brandskyddsföreningen Skåne.

Årets tema kopplat till aktuella händelser

Peter Rosenqvist förklarar att årets tema, miljö och hållbarhet, är inspirerat av olika händelser som inträffat i regionen. Från snökaoset på E22:an till översvämningar kring Höör, Hörby och ner mot Revinge, samt jordskredet i Stenungsund – alla dessa händelser har satt fokus på behovet av att integrera miljövänliga och hållbara åtgärder i samhället.

– Föreläsningarna kommer delvis att handla generellt om brandskydd och riktas till enskilda personer men även företag, organisationer och samhället i stort. Vi vill också ha det särskilt inriktat på miljötänk och hållbarhet, säger han.

Begränsat antal platser

Denna årliga händelse äger rum den 12 september på MSB:s anläggning i Revinge och är öppen för alla. Det är ett gratis evenemang och ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om brandskydd, samtidigt som det finns möjlighet att knyta kontakter och få nya insikter inom området.

– Det är öppet för alla men det finns ett begränsat antal platser. Så vi uppmanar intresserade att anmäla sig när det är dags, på Brandskyddsföreningen Skånes webbplats eller genom att följa utskicket till medlemmarna, säger Peter Rosenqvist.

Publicerad: 2024-04-12