/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Öppet hus på Frölunda brandstation – Flammys viktiga roll under Oceanabranden

Öppet hus på Frölunda brandstation – Flammys viktiga roll under Oceanabranden

Flammy på en brandstation
Foto: Peter Broe / peterbroe.com

Samtidigt som den kraftiga branden härjade på vattenlandet Oceana, välkomnade Frölunda brandstation uppemot 300 besökare till sitt öppna hus. Styrkeledaren Martin Wester berättar om de trygghetsfrämjande faktorerna i samband med händelsen. Han delar även stolthet över sin 13-åriga son Oliver, som med bravur intog rollen som maskoten Flammy och spred glädje till de yngsta besökarna.

Måndagen den 12 februari hade Frölunda brandstation öppet hus samtidigt som den kraftiga branden på Oceana bröt ut. Brandskyddsföreningen Väst bidrog med material till brandstationen och styrkeledare, Martin Wester, hade sen innan bjudit in poliser, ambulanspersonal och sjöräddningen som var på plats under det öppna huset.

– Vi hade alla en bra samverkan. Brandskyddsföreningen var med och bidrog med material, vilket stöttade upp jättebra. Det var exempelvis Flammymaterial och det var klockrent att grabben kunde vara Flammy i samband med det, säger han.

Den modiga maskoten spred glädje under Oceanabranden

En av de ljusglimtar som dagen förde med sig var Martin Westers 13-åriga son Oliver. Som en del av brandstationens insatser för att skapa en trygg och lekfull atmosfär för barnen hade Oliver tagit sig an rollen som maskoten Flammy. Med en förtjusande uppsyn och en lekfull attityd charmade han och skapade minnesvärda ögonblick för besökarna.

– Det var en stor bonus att ha den fina Flammydräkten som min son kunde agera i. Han var till stor hjälp under öppna huset och han gick verkligen all in i rollen. Det blev jättebra och de små skrattade ju väldigt mycket, säger Martin Wester.

Han beskriver att sonen Oliver inte tvekade en sekund innan han sa ja till uppdraget och att han tyckte det var så roligt att han redan dagen efter agerade Flammy igen under en aktivitet på Frölunda torg. Martin beskriver att sonen, som går i teaterskola, var en naturbegåvning i mötet med såväl barn som vuxna.

– Han nappade på det direkt, det kändes som om han redan hade tränat för rollen i teaterskolan. Dagen efter hade vi en planerad aktivitet tillsammans med polis och ambulanspersonal på Frölunda torg. Då hade vi med oss Flammy och grabben ville självklart vara med då också, säger han.

Vikten av samverkan och trygghetsfrämjande möten

Räddningstjänsten, polisen och ambulanspersonal anordnar vanligtvis olika aktiviteter för allmänheten under sportlovsveckan i Göteborg. Syftet är att interagera med människor i alla åldrar för att kunna bidra till trygghet och djupare förståelse för räddningstjänstens arbete.

– Under sportlovsveckan brukar vi ha öppna hus och andra aktiviteter då vi bjuder in till våra brandstationer. Alla är välkomna och majoriteten brukar vara barn i förskoleåldern. Det blir många möten och det är ju just mötena som är viktiga, säger Martin Wester.

Publicerad: 2024-03-15

Frölunda brandstation hade uppemot 300 besökare den 12 februari och Martin Wester förklarar att ett bra upplägg är en förutsättning för att kunna genomföra de olika aktiviteterna.

– Eftersom vi hade det så bra uppstyrt, som att Flammy interagerade med barnen så tror jag att fokuset i stunden landade på det snarare än oro. Hela veckan bjöds det in till våra stationer och det var väldigt bra, det är många positiva krafter som verkar, säger han.

Martin Wester uttrycker tacksamhet över att räddningstjänsten kunde visa närvaro och engagemang för samhället, trots den pågående händelsen. Han delar även glädje över att de, trots branden, genomförde i princip alla planerade möten under sportlovsveckan.

– Man insåg ganska tidigt att vi kunde dra nytta av de planerade verksamheterna för att genomföra möten och eventuellt lugna allmänheten. Dagarna som följde kände vi en lättnad över att kunna synas, att vi förhoppningsvis kunnat bidra till ökad trygghet, säger Martin Wester.

Publicerad: 2024-03-