/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Många saknar fungerande brandskydd – Västernorrland satsar på ökad säkerhet

Många saknar fungerande brandskydd – Västernorrland satsar på ökad säkerhet

Utställningsmonter med personal

Bränder med dödlig utgång sker främst i bostäder, i Sverige inträffar cirka 20 000 – 24 000 bostadsbränder årligen. Magnus Rudberg, Brandskyddsföreningen Västernorrland, förklarar att det alltför ofta saknas en fungerande brandvarnare vid utryckningar. Nu initierar de tillsammans med räddningstjänsten en satsning för ökad säkerhet. "Behovet är större än vad vi insett", säger han.

De vanligaste brandorsakerna i Sverige är att man har glömt att stänga av spisen, så kallad torrkokning, samt soteld i skorstenen. Vid händelse av en brand är det absolut viktigaste att du hinner agera i ett tidigt skede, innan situationen blir farlig. Med hjälp av en brandvarnare hinner du upptäcka branden innan det är för sent.

“Behovet är större än vad vi insett”

I två års tid har Brandskyddsföreningen Västernorrland och länets räddningstjänster delat ut gratis brandvarnare till allmänheten under olika mässor och marknader. Magnus Rudberg, verksamhetsledare Brandskyddsföreningen Västernorrland förklarar att initiativet är väldigt uppskattat och att de kommer fortsätta med det även framöver.

– Vi kommer att fortsätta med detta i framtiden, vi har sett att dels är det väldigt uppskattat men också att behovet är större än vi insett, säger han.

Magnus Rudberg berättar dessutom att de sett ett stort behov av brandvarnare vid utryckningar till bostadsbränder. Han förklarar att det ofta finns en brandvarnare i hemmet, men att den är ur funktion. Att regelbundet kontrollera sin brandvarnare kan vara avgörande vid händelse av en brand.

– Många larm vi åker på där torrkokning eller andra bränder uppstått så saknas det vid ett flertal fall en fungerande brandvarnare, säger Magnus Rudberg.

Ny satsning för ökad säkerhet

Förekomsten av brandvarnare är förmodligen inte sämre i Västernorrland jämfört med resten av landet. I Sverige har vi dessutom ett generellt bra brandskydd i hemmen, förklarar Magnus Rudberg men menar att de trots det ser ett behov som behöver mötas.

– Det är något som vi tillsammans med räddningstjänsten identifierat som ett behov. Vi vet vilken stor nytta brandvarnaren gör och att den räddar liv, säger han.

Brandskyddsföreningen Västernorrland kommer därför att förse alla länets hel- och deltidssläckbilar med brandvarnare. Därefter kan räddningstjänsten hjälpa till att montera dessa hos dem som saknar eller har en brandvarnare som inte fungerar.

– Kan vi då med små enkla medel se till att fler brandvarnare kommer upp i hemmen så är det absolut något vi vill göra, säger Magnus Rudberg.

Publicerad: 2024-03-15