/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Lokala hjältar hyllades för sina livräddande insatser

Lokala hjältar hyllades för sina livräddande insatser

I fjol hyllades fyra personer av Räddningstjänsten Syd och Brandskyddsföreningen Skåne för sina insatser vid livshotande situationer. Deras snabba ageranden bidrog på olika sätt till ett säkrare samhälle. "Utan er hade de här händelserna kunnat sluta på ett helt annat sätt", sa räddningschef Ulrika Lindmark.

Förra året tilldelades Pähr Hansson, Karl Sörensen Hannell, Andreas Blom Persson och Dan Lövgren utmärkelsen Rådigt ingripande, då samtliga på olika sätt handlat snabbt och rådigt vid potentiellt livshotande situationer.

− Räddningstjänsten är aldrig först på plats så vi behöver handlingskraftiga människor, sa Ulrika Lindmark, räddningschef på Räddningstjänsten Syd, under utdelningen.

Vardagshjältarnas beslut förhindrade lägenhetsbränder

Pähr Hansson från Eslöv är en av personerna, som genom sin modiga insats, förhindrade brandspridning. Han är ordförande i sin bostadsrättsförening och blev kontaktad av en granne som känt brandlukt från en låst lägenhet. Då tog Pähr Hansson det tappra beslutet att försöka ta sig in i lägenheten.

Pähr Hansson var lyckligtvis medveten om att grannen brukar ha köksfönstret öppet. Han hämtade en stege på innergården och klättrade upp på taket till ett skjul. Därifrån kunde han ta sig vidare in i lägenheten genom det öppna fönstret och påbörja släckningsarbetet.

− När brandstyrkan anländer skickar vi ut Pähr i frisk miljö och tar över brandsläckningen, som nu endast består av en liten glödbrand på parketten. Utan Pähr och hans granne hade branden lett till större konsekvenser, sa brandmannen Rasmus Skoog.

Stoppade balkongbrand i Malmö

När Andreas Blom Persson körde förbi en lägenhet i Malmö lade han märke till kraftig rök från en balkong och larmade 112 direkt. Strax därefter anslöt sig även Dan Lövgren. När de ringde på lägenheten och ingen öppnade så letade de tillsammans reda på en stege. Dan Lövgren släckte branden och avlägsnade det brinnande föremålet. De båda männen hämtade tillsist en trädgårdsslang för att kyla ner och hejda branden.

Läraren räddade liv under simlektionen

Karl Sörensen Hannell är läraren från Malmö som med sitt kvicka agerande, förmodligen räddade liv.

− Utan Karls snabba ingripande är det stor risk att utgången av personens situation hade slutat i tragik, sa Jon Wegendal, styrkeledare på Station Centrum i Malmö.

Det var när Karl Sörensen Hannell övade livräddning i en simhall med sin klass som några av eleverna la märke till att en person låg i vattnet. Han  hoppade ner i bassängen och drog upp personen ur vattnet. Karl Sörensen Hannel påbörjade livräddning och fick i gång andningen igen.

− Jag påstår att han räddade personens liv, sa Jon Wegendal.

Under Skånsk Brandskyddsdag i fjol hyllades samtliga för sina modiga insatser. De blev tilldelade utmärkelsen Rådigt ingripande av Ulrika Lindmark från Räddningstjänsten Syd och Peter Rosenqvist från Brandskyddsföreningen.

− Stort tack för era modiga insatser, utan er hade de här händelserna kunnat sluta på ett helt annat sätt, sa Ulrika Lindmark.

Publicerad: 2023-10-06

Se även