/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Lärare visar stort intresse för nya Flammys Brandsyn - lär barn om brandsäkerhet

Lärare visar stort intresse för den nya varianten av Flammys Brandsyn

Bild på Flammys brandsyn och Flammy

Brandskyddsföreningens nya komprimerade variant av utbildningen Flammys Brandsyn har visat sig vara väldigt populär. Utbildningen ska underlätta för lärare att rusta barn med kunskap om brandsäkerhet. “På bara en vecka har över 500 foldrar beställts av lärare runt om i landet", säger Johan Sandell, medlemsansvarig på Brandskyddsföreningen.

Det är viktigt att barn redan i tidig ålder lär sig om hur en brand uppstår och hur man ska agera om olyckan är framme. Den nya varianten av utbildningen Flammys Brandsyn syftar till att erbjuda lärare verktyg för att kunna hålla kortare lektioner om brandsäkerhet som en del av deras dagliga arbete.

– Materialet som vi har tagit fram har visat sig vara väldigt populärt. På bara en vecka har över 500 foldrar beställts av lärare runt om i landet, säger Johan Sandell.

Vanligtvis utförs Flammys Brandsyn direkt på plats av personal från räddningstjänsten eller av en representant från den lokala brandskyddsföreningen. Det har blivit en uppskattad del av undervisningen som tillhandahåller en interaktiv och lärorik erfarenhet för barnen.

Ökad spridning av brandsäker kunskap för barn

Det komprimerade materialet ska fungera som en introduktion till brandsäkerhet och utrusta eleverna med grundläggande kunskaper som de kan dela med sig av hemma och till sin närmaste krets.
Johan Sandell uttrycker en förhoppning om att fler skolor tar del av materialet. Han uppmuntrar dem att ta kontakt med sin lokala brandskyddsförening för att ge eleverna möjligheten att sedan genomföra den mer omfattande utbildningen och därmed få en ännu djupare insikt i brandsäkerhet.

–Det är väldigt kul att se att intresset för att utbilda elever i brandsäkerhet är så stort och vi hoppas att fler skolor tar del av materialet samt tar kontakt med sin lokala brandskyddsförening, säger Johan Sandell.

Här kan du läsa mer om Flammys Brandsyn>

Publicerad: 2023-11-30