/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Hur du skyddar ditt hem – brandsäkerhet på 3 minuter

Hur du skyddar ditt hem – brandsäkerhet på 3 minuter

Bränd pannkaka på stekpanna samt en väckarklocka

Har du koll på brandriskerna i ditt hem? Vet du hur du underhåller din brandvarnare på rätt sätt? Är du medveten om hur du ska agera om en brand bryter ut? Varje år inträffar tusentals bostadsbränder runt om i Sverige, och många av dem är allvarliga.

Det finns mycket du kan göra för att minska risken för brand i hemmet. I Brandskyddsföreningens kostnadsfria kurs får du på ett snabbt och enkelt sätt kunskap om hur du kan skydda ditt hem och dina nära.

Lär dig om risker och skydd

Visste du att laddbara produkter allt oftare orsakar bränder i bostäder? Detta visar en rapport från Elsäkerhetsverket. Faktum är att det finns många riskfaktorer i hemmet som man kanske inte är medveten om. Exempelvis att värmeljus som är placerade för nära varandra kan bilda en låga på upp till en meter, som kan vara svår att släcka. Eller att lysrörslampor som börjar blinka snabbt ska bytas ut, annars kan de bli överhettade och börja brinna.

Elrelaterade bränder, säkerhetsråd och brandsäkert boende är bara några ämnen som behandlas i webbkursen. Utöver det så får du bland annat ökad kunskap i hur du på rätt sätt använder din brandutrustning, tips på försäkringar mot brandskador och hur du kan stötta anhöriga i händelse av en brand.

Tidseffektiv brandskyddsutbildning

När du registrerar dig till kursen får du första lektionen direkt till din inkorg, därefter skickas nya lektioner ungefär en gång i månaden. Varje lektion tar drygt tre minuter, för att du så enkelt som möjligt ska kunna lära dig om hur du skyddar ditt hem.

Det är viktigt att komma ihåg att kunskap kan vara livräddande, du kan ta det första steget mot att göra ditt hem säkrare och tryggare. Läs mer om kursen och registrera dig här.

Publicerad: 2024-02-21