/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Flammy sprider julglädje och brandsäkerhet i Dalarna

Flammy sprider julglädje och information om brandsäkerhet i Dalarna

Bild på Flammy på Lugnet Arena

Under juletid är levande ljus ett vanligt inslag i hemmet vilket leder till ökad brandrisk. I december har Brandskyddsföreningen Dalarna tillsammans med maskoten Flammy redan hunnit delta i flera evenemang för att sprida både julglädje och viktig information om brandsäkerhet.

Helgen 2-3 december anordnades julaktiviteter på flera håll i Dalarna. På lördagen var det julmarknad i Leksand, och på söndagen var det julskyltning i Falun och Flammy var självklart på plats vid båda tillfällena. Under tillställningarna ville Flammy sprida kunskap om brandsäkerhet på ett roligt och givande sätt till såväl stora som små.

Till barnen delade han ut sin julkalender, innehållandes smarta brandskyddstips bakom varje lucka. Flammy gav även material till de vuxna, med information om kampanjen Brandsäkert boende som bidrar till kunskap om brandsäkerhet i hemmet.

Brandsäkerhet i fokus på Lugnet Arena

Under söndagen hann den älskvärda maskoten även göra entré på Lugnet Arena. Där var hemmets brandskydd i fokus och på storbildsskärmen kunde besökarna ta del av en film om kampanjen Brandsäkert boende.

– Kampanjfilmen kommer att visas på Lugnet Arena fram till den 14:e december, säger Elisabeth Myregrund, verksamhetsledare i Brandskyddsföreningen Dalarna.

På Lugnet Arena passade Flammy även på att dela ut överraskningspåsar till barn och vuxna, som han såg till att fylla med kunskapsfrämjande material om brandsäkerhet i hemmet.

Kunskap om brandskydd till hela familjen

Utöver Flammys julkalender delades även Flammys checklista ut – ett hjälpmedel för att se över brandsäkerheten i sitt hem. Överraskningspåsarna innehöll även dekaler om ljussläckning, reflexer och ibland ett quiz.

Till de vuxna ville Flammy blanda nyttoprylar som isskrapor, p-skivor och reflexer med Brandsäkert boende-material och ljussläckningsdekaler.

– Flammy delade ut 80 stycken överraskningspåsar till barn och 45 stycken till de vuxna, säger Elisabeth Myregrund.

Publicerad: 2023-12-20

Se även