/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Flammys julkalender når 100 000 barn – brandsäkra tips under varje lucka

Flammys julkalender når 100 000 barn – brandsäkra tips under varje lucka

Bild på personer som håller i Flammykalender

Under november och december har nästan 100 000 Flammy-julkalendrar att delats ut runt om i landet. Maskoten Flammy vill på ett enkelt och roligt sätt sprida kunskap om brandsäkerhet, under varje lucka döljer sig olika budskap om hur barn kan bidra till brandsäkerhet i hemmet.

Kalendern har delats ut i samarbete med en del räddningstjänster samt Brandskyddsföreningens lokala föreningar som paketerat och skickat ut dem. Flammy och hans spännande kalender vill göra julen både roligare och tryggare för barn runt om i Sverige.

– Vi har i år köpt in 8000 julkalendrar som vi delat ut i Kalmar län. Detta gjordes under kampanjen "Brandsäkert boende", säger Jörgen Kurvinen, verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Kalmar län.

Jultradition med maskoten Flammy

Flammy-julkalendern har kommit att bli en populär jultradition på Brandskyddsföreningen. Den har som syfte att sprida kunskap om brandsäkerhet till barn i förskole- och skolåldern runt om i landet. Bakom varje lucka döljer sig råd och tips kring brandsäker kunskap.

– På brandstationen i Umeå packade de 1500 kalendrar med Flammy-infoblad som delades ut till elever i årskurs två inom Umeåregionen, säger Magnus Fröberg, verksamhetsledare Brandskyddsföreningen Västerbotten.

I Laholms kommun var tomten på besök i Parkskolan. När han hälsade på barnen så passade han även på att assistera Flammy i utdelningen av julkalendrarna.

Flammy hjälpte även räddningstjänsten Väst när de delade ut sina kalendrar i Halland. Utöver julkalendern, så erbjöds pyssel och en tävling. Vinnaren i tävlingen får ett Flammy mjukisdjur, skriver Brandskyddsföreningen Halland på sin Instagram.

Publicerad: 2023-12-20