/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Brandvarnarens avgörande roll under villabrand

Brandvarnaren spelade en avgörande roll vid villabranden

Bild på Per Gustafsson verksamhetsledare

En tidig söndag morgon den 8 oktober, vaknar en man av ljudet från sin brandvarnare och inser att det luktar brandrök. Per Gustafsson, verksamhetsledare för Brandskyddsföreningen Södermanland, var räddningsledare under händelsen och förklarar att brandvarnaren räddade mannens liv och hem.

Brandskyddsföreningen Södermanlands verksamhetsledare Per Gustafsson arbetar även inom räddningstjänsten. Han berättar om en mindre brand som inträffade i början av oktober i en villa belägen långt ute på landsbygden. Vid händelsen spelade brandvarnaren en avgörande roll i brandförloppet.

– Jag var räddningsledare den dagen och det som inträffade var att mannen som låg och sov på övervåningen vaknade av brandvarnaren och att det luktade brandrök, säger Per Gustafsson.

Branden orsakades troligen till följd av en spricka i glasluckan på kaminen, något som mannen upptäckt innan olyckan men inte betraktat som en risk. Per Gustafsson beskriver att mannen hade eldat i kaminen innan han gick och la sig kvällen innan.

– Troligtvis hade glöd sipprat ut genom sprickan och hamnat på trägolvet i vardagsrummet. Elden pyrde under en längre tid innan värme och rök nådde brandvarnaren och varnade mannen i tid, säger han.

Brandvarnaren en billig livförsäkring

Vidare beskriver Per Gustafsson att mannen, trots den kraftiga röken, lyckades ta sig ner för trappan och ut ur villan. Snabbt och beslutsamt använde mannen sig av en pulversläckare för att bekämpa elden som hade blossat upp i vardagsrummet på nedre våningen. Den snabba insatsen med pulversläckaren begränsade lyckligtvis brandförloppet.

– När räddningstjänsten kom till platsen var det endast en glödbrand i golvbjälklaget och den kunde enkelt släckas efter att delar av golvet brutits upp, säger Per Gustafsson.

Denna incident understryker vikten av att bli uppmärksammad i ett tidigt skede vid händelse av en brand, för att hinna agera innan situationen blir farlig. Under sömnen är vi dessutom som mest försvarslösa mot rök och brand och en fungerande brandvarnare blir därmed en billig livförsäkring.

– Med stor sannolikhet var det brandvarnaren som var räddningen för mannen som bodde i huset, säger Per Gustafsson avslutningsvis.

Läs mer om brandvarnare >

Allt du behöver veta om handbrandsläckare>

Publicerad: 2023-12-01