/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Brandskyddsföreningen rustar framtidens brandingenjörer

Brandskyddsföreningen rustar framtidens brandingenjörer

Bild på Tomas Åberg expert

Tomas Åberg, Brandskyddsföreningens expert på aktiva brandskyddssystem, är i januari på plats i Luleå för att dela ut kostnadsfritt material till blivande brandingenjörer. Syftet är att sträcka ut en hjälpande hand till studenterna genom att de redan i sin utbildning får ta del av de bästa och mest använda förlagsprodukterna.

Enligt Tomas Åberg är ambitionen för Brandskyddsföreningen att blivande brandingenjörer ska kunna använda och dra nytta av handböcker för olika brandskyddsområden redan under sin utbildning.

– Jag vill gärna lyfta fram ”eNorm” där brandingenjörsstudenterna får aktuella regelverk för till exempel brandlarm eller vattensprinkler. En annan självklar handbok som de får är ”Handbok – Brandskydd i Boverkets byggregler”, säger Tomas Åberg och fortsätter:

– Det är en etablerad bok som funnits i 30 år. Den kommer att bidra till en bra grund och förståelse, genom att på ett enkelt sätt förmedla vägledning, illustrationer och rekommendationer för hur man kan tillämpa Boverkets byggregler.

Viktiga resurser för ett hållbart samhälle

Tomas Åberg lyfter även ”Brandskyddsguiden” som tillgängliggörs för studenterna under utdelningen i januari. Det är ett digitalt uppslagsverk som kan användas när man behöver information inom något brandskyddområde. Uppslagsverket ska bidra till att möta samhällets behov på den kunskap som studenterna tar med sig efter sin examen.

– Jag ser fram emot att träffa brandingenjörsstudenterna och höra vilka frågor eller funderingar de har och givetvis dela med mig av mina erfarenheter, säger Tomas Åberg avslutningsvis.

Publicerad: 2023-11-24