/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Brandskyddsföreningen Dalarna firar 100 år

Brandskyddsföreningen Dalarna firar 100 år

Jag heter Flammy och jag är Brandskyddsföreningens maskot. Tillsammans med Räddningstjänsten hjälper jag till att trösta barn när olyckan varit framme.

Ett sekel av engagemang för brandsäkerhet är något att fira. Brandskyddsföreningen Dalarna förbereder sig på ett minnesvärt jubileumsår 2024, med ett stort utbud av olika initiativ. Elisabeth Myregrund, verksamhetsledare för föreningen, ger oss en inblick i året som varit och delar sina framtidsförhoppningar.

Elisabeth Myregrund är extra stolt över ett initiativ som föreningen rott i hamn under året. Samarbetet som inletts med IBF Falun och Lugnet Arena möjliggör att budskap om brandsäkerhet når en bred publik under stora sportevenemang. Hon hoppas att detta kan öppna dörren till ännu fler samarbetsmöjligheter under stora evenemang framöver.

– Jag tycker det känns jätteroligt att vi fick igång samarbete med IBF Falun och Lugnet Arena så pass snabbt. Vi får möjlighet att synas inför en större publik och dela ut exempelvis brandvarnare eller pysselsaker för barn. På så vis kan de fortsätta jobba med brandsäkerhet även när de kommit hem, säger Elisabeth Myregrund.

Hyllar föreningens nyckelkomponenter

Aktuellt för föreningen är uppstarten av SBA-nätverket, som står för systematiskt brandskyddsarbete. Det första digitala mötet hölls i oktober och fokuset var att forma framtida möten efter medlemmarnas önskemål.

– Vi vill sätta upp ramar för dessa träffar och höra hur medlemmarna inom nätverket vill att innehållet ska se ut, vilken form de ska ha och så vidare. Träffarna är ju till för de som ingår i nätverket så vi vill kunna motsvara deras behov, säger hon.

Vidare berättar Elisabeth Myregrund om föreningens samarbetspartners och medlemmar. Hon uttrycker tacksamhet och betonar att de är nyckelkomponenter för att kunna utföra arbetet. Hon förklarar vikten av att ha trovärdiga samarbeten som kan bredda närvaron på olika platser i länet och spridning av budskap om brandsäkerhet.

– Utan våra medlemmar och samarbetspartners skulle vi inte kunna nå vårt mål att skapa ett brandsäkert hållbart Dalarna. På egen hand hade det varit omöjligt, säger hon.

100 års jubileum och framtidsutsikter

Nästa år firar Brandskyddsföreningen Dalarna 100 år och Elisabeth Myregrund berättar att planeringen är i full gång. I förberedelserna ingår att ta fram giveaways, uppdatera frågor samt layout för tipspromenaderna och annat material som skickas ut till räddningstjänsterna. Dessa kan användas under öppna hus-evenemang eller när de deltar på olika mässor.

– Vi har redan tagit kontakt med räddningstjänsterna och frågat vilka som vill delta. Tanken är att firandet ska vara spritt över hela året genom nytt material som vi skickar ut som de i sin tur kan använda på öppna hus eller mässor, säger hon.

Elisabeth Myregrund berättar även att de vill arrangera en konferensdag under hösten 2024 som en del av jubileumsfirandet. Ambitionen är att erbjuda information, dialog, workshops, god mat och möjligheter att umgås med föreningens medlemmar.

– Inget beslut är fattat än, men det känns mäktigt, det är stort att ha funnits i 100 år. Konferensdagen skulle också bli ett sätt att visa vår uppskattning för våra värdefulla medlemmar. Det blir en möjlighet att ge tillbaka för deras engagemang och främja ett fortsatt givande samarbete, säger hon.

Elisabeth Myregrunds förhoppningar för framtiden handlar bland annat om ökad tillgänglighet av kunskap för medlemmar. Hon förklarar att de under pandemin övergick till att driva digitala evenemang i form av webbinarier. Dessa skickades ut till olika föreningar vilket tillät att medlemmar i hela landet att delta.

– För våra medlemmar är källan till kunskap viktigare än arrangören. Jag hoppas framöver att de kan få enkel tillgång till webbinarier från olika föreningar över hela landet. Det skulle ge dem möjlighet att delta och dra nytta av den omfattande kunskap som erbjuds och därmed skapa ett mervärde, säger hon.

Publicerad: 2023-10-31