/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Brandskyddsföreningen bjöd på fika och brandsäkra tips för hemmet

Brandskyddsföreningen bjöd på fika och brandsäkra tips för hemmet

Bild på kontorshus och julfika

Under december och januari inträffar det flest bostadsbränder i Sverige. En fungerande brandvarnare är en billig livförsäkring, med hjälp av den hinner du upptäcka en brand innan det är för sent.

Brandvarnardagen inträffar varje år den 1:a december och då uppmärksammas vikten av att regelbundet testa din brandvarnare. Brandskyddsföreningen håller till i kontorsfastigheten Sthlm 01 i Hammarby Sjöstad och under Brandvarnardagens morgon bjöd vi andra som jobbar i huset på morgonfika och brandsäkra tips för hemmet.

– För att uppmärksamma dagen och få ökad spridning bjöd vi besökare såväl som förbipasserande på morgonfika. Vi delade ut flyers från vår kampanj “Brandsäkert boende”, som grundar sig i kunskap om de fyra B:na. Tidningen Brandsäkert, Flammys julkalender och serietidning delades också ut, säger Alexandra Åkervall på Brandskyddsföreningen.

Allt om Brandvarnardagen >

Mer information om kampanjen hittar du här >

Ny kurs om brandsäkerhet

Under morgonfikat kunde man även anmäla sig samt få mer information om den nylanserade kursen om brandsäkerhet i hemmet, som skickas ut via mail.

– Vi ville informera om vår nya kurs, som bland annat lär ut hur man testar och underhåller sin brandvarnare. Ett av målen med morgonfikat var att passagerare och besökare ska registrera sig till kursen, säger Alexandra Åkervall.

– Det är första gången vi gör detta men med ett lyckat resultat kan det absolut bli ett årligt inslag framöver, säger hon.

Läs om kursen här>

Publicerad: 2023-12-14