/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / 8 år av brandsäkra råd i radio

8 år av brandsäkra råd i radio

Bild på Christer Böös

Efter åtta år har Brandskyddsföreningens kundsupportmedarbetare Christer Böös, medverkan i VAKEN med P3 & P4 kommit att bli tradition. Natten mellan den 28-29 november var det dags att återigen sprida budskap om brandsäkerhet, vilket är speciellt viktigt under vinter- och juletid när brandriskerna ökar. “En lyssnare sa att de hade köpt brandsläckare och brandfilt till sina barn efter att ha lyssnat på min intervju, det var väldigt fint att höra”, säger Christer Böös.

Christer Böös berättar att han själv alltid varit en trogen lyssnare av VAKEN. I samband med arbetet av en pågående brandkampanj ringde han därför in till programmet och föreslog ett samtal om brandrisker i hemmet. Numera ringer radioprogrammet själva till Christer Böös, som inatt har medverkat och spridit kunskap om brandsäkerhet i åtta år.

– Jag är själv en nattuggla och hade lyssnat på VAKEN i många år innan jag ringde dem för att se om de ville ha med mig. Nu har det blivit som en tradition, förra året kallade de mig för deras Kalle Anka, säger Christer skrattandes och fortsätter:

– Så jag antar att de är nöjda med min insats, i alla fall hoppas jag det.

Värdefulla råd för brandsäkerhet i juletid

Intervjun med Christer Böös pågår i ungefär en kvart och syftet med hans medverkan är att sprida budskap om brandsäkerhet, vilket är speciellt viktigt under december, den månad då det förekommer flest bränder i hemmet. Han delar då sina bästa råd gällande viktiga ämnen som exempelvis ljus, spisvakt och brandvarnare.

– Jag vill förmedla kunskap om brandsäkerhet, helt enkelt. Jag brukar säga att ljusen är som släkten, man ska ta hand om dem och inte lämna dem ensamma. En annan enkel regel är att den som tänder ljuset bör se till att det släcks, eller delegera ansvaret till någon annan, säger han.

Budskap om brandsäkerhet når 2 miljoner

Radioprogrammet har ungefär 2 miljoner lyssnare, vilket betyder att budskapet når en minst sagt märkbar räckvidd. Christer Böös berättar även att han efter tidigare medverkan har mottagit väldigt positiv respons, vilket blir ytterligare en sporre till att fortsätta.

– De som jobbar natt eller har svårt att sova brukar lyssna på programmet. Många har sagt att de tycker att samtalet är givande. En lyssnare sa att de hade köpt brandsläckare och brandfilt till sina barn efter att ha lyssnat på min intervju, det var väldigt fint att höra, säger han.

Lyssna på avsnittet här> (Intervjun med Christer börjar 5:45:38
in i klippet)