/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / Snabb omställning till distansutbildningar

Snabb omställning till distansutbildningar

En man sitter med hörlurar i ett bibliotek med sin laptop och pratar med någon i ett videosamtal
Foto: Shutterstock

”Ett väldigt bra upplägg och duktiga föreläsare gjorde att man hela tiden höll intresset och energin uppe”, säger Henrik Nilsson på Regionfastigheter Skåne som har gått utbildningen Brandskyddskoordinator på distans.

För drygt ett år sedan började Henrik Nilsson som teknisk förvaltare på Regionsfastigheter Skåne. Det innebär att han har hand om områdena bygg, drift och energi vid tre av regionens fastigheter: spårvagnsdepån och bussdepån i Lund samt tågdepån i Hässleholm. I rollen ingår också att vara brandskyddssamordnare.

– Jag ser till att vi efterlever kraven och upprätthåller ett bra brandskydd genom att genomföra allt från ronderingar och revisionsbesiktningar till nödvändiga investeringar, säger Henrik Nilsson. Inför uppdraget som brandskyddssamordnare har Regionfastigheter Skåne som krav att man ska gå utbildningen Brandskyddskoordinator.

– Som byggnadsingenjör hade jag en del brandskyddskunskap sedan tidigare, men inte alls på en djupare nivå, och uppskattade verkligen möjligheten att få lära mig mer, säger Henrik Nilsson.

Omfattande utbildning

Brandskyddsföreningen arrangerar regelbundet utbildningen Brandskyddskoordinator, som ger deltagarna de grundläggande brandskyddskunskaper som krävs för att kunna organisera, planera och följa upp brandskyddsarbetet på ett företag. När coronapandemin bröt ut i mars 2020 var det bara några veckor kvar till nästa utbildningstillfälle, så man valde att flytta fram det till senare under våren.

– Utbildningen Brandskyddskoordinator är fem dagar lång, har flera olika handledare och består av både teori och praktiska övningar. Några av våra utbildningar genomfördes på distans redan i april, men det är inte helt enkelt att omvandla en komplex utbildning som Brandskyddskoordinator till att ges på distans, säger Lina Hast, projektledare på Brandskyddsföreningen.

Men det var precis vad de senare fick göra, när nästa utbildningstillfälle närmade sig och det stod klart att pandemin inte skulle vara över på länge. På bara ett par dagar gjorde då Lina Hast och hennes kollegor om utbildningen för att den skulle gå att genomföra på distans. Det innebar bland annat att anpassa utbildningens upplägg, digitalisera utbildningsmaterialet och examinationsprovet samt coacha handledarna i att undervisa framför skärmar i stället för i ett fysiskt klassrum.

Viktig kompetensutveckling

I förberedelserna ingick också att informera deltagarna om förändringarna och posta utbildningsmaterial till dem.

– Många var tacksamma för att utbildningen trots allt genomfördes. Om vi senarelade ytterligare ett utbildningstillfälle kunde det innebära att vi också sköt fram deras kompetensutvecklingsplaner, då många behöver gå utbildningen innan de exempelvis ska vidareutbildas till instruktörer i Heta Arbeten eller behöriga ingenjörer inom brandlarm eller sprinkler, säger Lina Hast, och fortsätter:

– För oss är det viktigt att möta kundernas behov och fortsätta brandsäkra Sverige trots pandemin. Den viljan och ett stort lösningsfokus internt möjliggjorde att vi kunde ställa om så snabbt. Distansversionen av utbildningen är fyra dagar och den praktiska övningsdagen kommer deltagarna att kunna genomföra vid ett senare tillfälle, så snart situationen i samhället tillåter.

Varierat upplägg

När Henrik Nilsson på Regionfastigheter Skåne anmälde sig till utbildningen Brandskyddskoordinator hade den precis gjorts om. Han såg en fördel i att slippa resa till och från Stockholm och övernatta där, men i övrigt var han inte helt övertygad.

– Inför utbildningen hade jag lite blandade känslor kring att den hölls på distans. Jag tänkte att fyra dagars digital utbildning, där du bara sitter framför datorn, kunde bli lite jobbigt. Men jag blev positivt överraskad. Det var ett väldigt bra upplägg och duktiga föreläsare som gjorde att man hela tiden höll intresset och energin uppe, säger han.

Under utbildningen håller handledarna, som alla är experter inom sina respektive områden, presentationer och däremellan finns tid för både frågor och bensträckarpauser. Deltagarna genomför också gruppövningar i separata digitala mötesrum.

– Det fungerade väldigt bra, vi var lagom många deltagare för att man skulle få tid att utbyta erfarenheter med varandra. Trots att det var digitalt och lite ovant tycker jag att vi fick till givande diskussioner och att kunskapen verkligen gick in. Det är kunskap som jag har nytta av varje dag i mitt arbete, eftersom vi lärde oss det viktigaste inom alla delar av brandskydd och fick en bra förståelse för processen kring systematiskt brandskyddsarbete och hur allt hänger ihop, säger Henrik Nilsson.

Snabb-omställning-till-distansutbildningar-Henrik.png
   Henrik Nilsson