/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / Big Exit – Stärkt brandskydd i publika miljöer

Big Exit – Stärkt brandskydd i publika miljöer

En ljusshow på en scen och ett publikhav

I Brandskyddsföreningens nya koncept Big Exit ingår bland annat en helt ny universitetsutbildning på halvfart för brandsäkerhetsansvariga för stora lokaler och event.

Direkt efter den svåra branden i Göteborg 1998 ringde till och med svartklubbarna till räddningstjänsten och ville ha hjälp med brandsäkerheten.

– När en katastrof inträffar blir människor medvetna om vikten av brandskydd och då stiger säkerhetsnivån automatiskt eftersom fler tänker på det, förklarar Mattias Delin, brandingenjör på Brandskyddsföreningen. Men efter ett tag faller det i glömska igen, vilket är en högst mänsklig mekanism. Nu vill vi skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring de här frågorna utan att det först ska behöva ske ytterligare en katastrof i publik miljö.

Medvetenheten om det tekniska brandskyddsarbetet är relativt stort i publika miljöer. Problemet är att kunskapen om och arbetet med det organisatoriska brandskyddet släpar efter betydligt.

– Det finns väldigt starka vetenskapliga belägg, både från studier och olycksutredningar, som visar att personalens agerande kan vara helt avgörande för om alla gäster klarar sig eller inte. Trots det är det extremt få publika miljöer som jobbar med den här frågan och det är väldigt knapert med utrymningsövningar där medarbetarna får träna på sin uppgift.

Problemet med det är att otränad personal kan ha en direkt negativ effekt på brandsäkerheten.

– Om personalen inte vet hur de ska agera på ett larm utan jobbar på som vanligt riskerar de att invagga besök­arna i en falsk känsla av säkerhet som gör att de stannar kvar istället för att utrymma. Vältränad personal som direkt tar kommandot för att få ut folk har en positiv effekt på säkerheten, medan otränad personal faktiskt kan göra säkerheten sämre.

För att få till en ändring har Mattias Delin och Brandskyddsföreningen nu startat konceptet Big Exit som fokuserar på att stärka brandskyddet i alla typer av publika miljöer. I plattformen ingår allt från att uppvakta regeringen om att förtydliga lagtexten till att hålla utbildningar.

– Det viktiga är att höja kunskapsnivån. Vi vill att de som är ansvariga för andra människors säkerhet har en plan för hur organisationen ska agera och sedan övar enligt den planen, både utan och med gäster eller inhyrda statister, för det är först då man upptäcker vad som fungerar och inte.

Inom ramen för Big Exit arbetar man också med att ta fram en universitetsutbildning på halvfart för de som ansvarar för brandsäkerheten i stora lokaler och vid event. Målet är att utbilda medarbetare på ganska hög nivå inom organisationen i planering och genomförande av utrymning.

– Sedan hoppas vi att de i sin tur ska gå hem och utbilda sin personal. Gör vi det här i några år med ett 20-tal deltagare per gång sprider det förhoppningsvis ganska många ringar på vattnet.

Framförallt hoppas Mattias Delin att arbetet med Big Exit ska bidra till att undvika framtida katastrofer.

– Restaurangbranschen är till exempel full av människor som jobbar hårt många dagar i veckan och de har mycket annat att tänka på än just utrymning. Jag har förståelse för det, men jag tror ändå inte att någon av dem vill stå med en nedbrunnen krog och en massa döda gäster. För att undvika det måste vi få dem att tänka efter före.

Text: Karin Aase
Publicerades i Brandsäkert nr 6, 2018.
Vill du prenumerera? Läs mer här >

Publicerad: 2018-12-11