/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / 20 år sedan diskoteksbranden i Göteborg

20 år sedan diskoteksbranden i Göteborg

Den 29 oktober är det 20 år sedan diskoteksbranden i Göteborg inträffade. Det var en tragedi som skakade om Sverige där 63 ungdomar miste livet och över 200 skadades.

Det som från början var tänkt som en mindre födelsedagsfest hade snabbt vuxit till att bli höstens stora händelse som lockade ungdomar från hela staden. Ingen kunde ana att den unge vaktens avvisning av fyra killar mellan 17 och 19 år skulle leda till hämnd i form av en anlagd brand som lämnade 63 unga människor döda och 213 skadade, varav 50 allvarligt.

På övervåningen i den ombyggda industrilokalen vid Backaplan hade nästan 400 ungdomar mellan 12-20 år samlats för att dansa och ha kul trots att lokalen bara var godkänd för 150 personer. Men runt halvtolv på natten började det lukta rök på dansgolvet och strax efter fick räddningstjänsten det första larmet. Sju minuter senare var den första styrkan på plats, men då brann redan större delen av byggnaden. Eftersom det bara fanns en utgång var det svårt för de panikslagna festdeltagarna att ta sig ut. De trängdes desperat i dörröppningen, människor blev fastklämda och nertrampade, och på marken utanför låg det skadade och döda. Folk hoppade från fönstren och det rådde kaos på platsen. De flesta av de omkomna dog av kolmonoxidförgiftning och det tog bara några minuter för gaserna att bli så giftiga att många förlorade medvetandet och inte kunde ta sig ut.

Hämndaktion efter avvisning
Bakom branden låg fyra killar, 17–19 år gamla, som vägrade att betala de 40 kronor som inträdet kostade och därför blev avvisade. Som hämnd bestämde de sig för att tända eld på några stolar som stod i trapphuset till en av nödutgångarna och snart var katastrofen ett faktum.

Den 8 juni år 2000 fälldes de fyra gärningsmannen för grov mordbrand i Göteborgs tingsrätt. Den som erkände att han tände på dömdes till åtta års fängelse, två dömdes till sex års fängelse och den fjärde gärningsmannen, som var 17 år, fick tre års sluten ungdomsvård. Domarna överklagades utan resultat och gärningsmännen lever i dag under skyddad identitet.

Tre år efter branden invigdes en minneslokal på platsen. Hit kan ungdomar, skolor och räddningstjänster komma på studiebesök och här finns tillhörigheter från de avlidna utställda, tillsammans med bilder på hur lokalen såg ut efter branden. Räddningstjänsten i Göteborg bedriver även informationsverksamhet tillsammans med anhöriga och överlevande för att sprida kunskap om hur snabbt en liten brand kan utvecklas - och vilka enorma konsekvenser en sådan brand kan få.

Efter branden bildades också föreningen BOA, Brandoffrens anhörigförening, som för att uppmärksamma årsdagen av Backabranden kommer låta ett fackeltåg över Göta älvbron inleda en kväll till minne av brandens offer.

Text: Karin Wandrell
Publicerad som webbartikel.