/ "Oavsett kunskapsnivå så lär man sig massor"

"Oavsett kunskapsnivå så lär man sig massor"

Angelica Persson
Foto: Selina Malik

Angelica Persson, KMA-samordnare hos HMSQ Management AB, har just gått klart utbildningen ”Brandfarliga varor – föreståndare”.

Vad fick dig att söka just denna utbildning?

– Jag utvecklar ledningssystem inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö, brandsäkerhet samt social hållbarhet via mitt företag och jobbar med standarderna ISO, Svensk miljöbas, Svensk kvalitetsbas, Povel och SBR. Jag ville utöka mina brandkunskaper för att kunna ge mina kunder bättre rådgivning inom brandsäkerhet. Jag har tidigare gått en utbildning för Systematiskt brandskydd via Brandskyddsföreningen och var jättenöjd.

Hur kom du i kontakt med Brandskyddsföreningen?

– Jag sökte på internet efter brandskyddsutbildningar och fastnade för Brandskyddsföreningens distansutbildningar som går att utföra på ett säkert sätt, även när vi är mitt i en pandemi.

Vad tycker du var mest intressant på utbildningen?

– De praktiska uppgifterna gav jättemycket, jag lärde mig mycket av dem. Utbildningen motsvarade absolut mina förväntningar och jag tar med mig mycket ny kunskap därifrån. Lärarna var jättebra och oavsett kunskapsnivå innan kursen så lär du dig massor.

Skulle du rekommendera utbildningen till andra?

– Ja, verkligen. Om du gillar att lära dig på distans, få ny kunskap om vad lagen kräver av dig och vill känna dig trygg i vilka krav du kan ställa på både verksamhetsutövare och kollegor när du är brandföreståndare rekommenderar jag varmt denna utbildning.

Har du några tips till andra som vill gå utbildningen?

– Håll kontakt med övriga som går kursen med dig. Då skapar ni som ett nätverk där ni kan utbyta erfarenheter och ge varandra råd efter kursen.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Jag läser tidningen BrandSäkert digitalt på Brandskyddsföreningens hemsida och jag jobbar med andra som är utbildade brandföreståndare. De ger mig många bra tips.

Vilket är ditt bästa brandsäkerhetstips?

– Dra ur laddningskontakten från vägguttaget när du har laddat klart din mobil eller dator.

Läs mer om utbildningen

Text: Sara Schröder