/ Program Brandskyddsledardagarna 2023

11:30-13:00: Registrering

11:45-13:00: Lunch serveras

13:00-13:10: Välkommen och inledning

Elisabeth Fransén, moderator för Brandskyddsledardagarna och operativt ansvarig Brandskyddsföreningens Restvärderäddning

13:10-13:50: Brandspridning i flerbostadshus, ett exempel från verkligheten

I januari 2023 uppstod en kraftig brand med stor rökspridning i ett 7-våningshus i centrala Stockholm. Flertalet av lägenheterna fick utrymmas och akuta sjukvårdsinsatser genomföras på plats. Räddningsinsatsen var svår och intensiv samt tids- och resurskrävande att hantera.
Vad kan vi ta med oss från denna händelse? Vad ska fastighetsägare och verksamhetsutövare tänka på? Hur kunde brand och rök spridas i byggnaden kopplat mot byggnadens tekniska brandskydd? Vilka utmaningar finns det för att bedriva ett SBA-arbete över tid?

Anders From, olycksutredare, Storstockholms brandförsvar

13:50-14:20: Utmaningar med PFAS-förbudet

PFAS brukar benämnas evighetskemikalier och det finns starkt stöd för att de påverkar såväl hälsa som miljö negativt. Ämnena finns i flera produkter som vi alla använder i vår vardag och PFAS har därför hamnat i fokus de senaste åren

Många av dagens effektiva släckmedel innehåller också PFAS! Vilka förbud har redan trätt i kraft och vilka nya är planerade inom EU? Hur kommer det påverka brandskyddet och finns det ersättningsprodukter som är lika bra? Tomas ger en lägesbild av lagstiftningen i huvudsak kopplat till brandskyddsfrågor.

Tomas Åberg, expert aktiva brandskyddssystem och norm, Brandskyddsföreningen.

14:20-14:30: Brandskyddsföreningen informerar

14:30-14:55: Paus med fika

14:55-15:30: Nya byggregler för brandskydd – så blir det

Boverket håller på med en stor revidering av byggreglerna, kanske den största omarbetningen sedan 1994. Vad är tanken med förändringen och vilka är de största nyheterna? Vad pågår det för initiativ i branschen? Och inte minst, hur påverkar detta dig som brandskyddsledare och brandskyddsansvarig?

Caroline Bernelius Cronsioe, utvecklingsansvarig brand, Briab

15:30-16:00: Tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor, nya utmaningar och möjligheter

Sedan drygt ett år tillbaka regleras kommunens tillsyn av en helt ny föreskrift från MSB. Hur har det påverkat räddningstjänstens arbete? Har tillsynen blivit mer rättssäker och likvärdig? Mikael Jeppsson från Uppsala Brandförsvar ger oss en bakgrund och berättar om hur de har resonerat kring de nya förutsättningarna. Mikael ger också några tips om vad man bör tänka på i sitt brandskyddsarbete för att leva upp till kraven i lagstiftningen.

Mikael Jeppsson, brandinspektör, Uppsala brandförsvar

16:00-16:30: Brinnande aktuellt

Under en halvtimme går vi igenom nyheter inom brandskydd. Vi tar bland annat upp ny regelstruktur för Arbetsmiljöverket, ny föreskrift om brandfarlig vätska och nyheter kring nätverket Brandskyddsledarna.

Lars Brodin, brandingenjör, Brandskyddsföreningen

16:30-16:45: Brandskyddsledarens roll i restvärdearbetet

John Aunapuu, Chef Restvärderäddning, Brandskyddsföreningen

16:45-16:55: Prisutdelning av utmärkelsen ”Årets Eldsjäl – brandskydd”

16:55-17:05: Avslutning dag 1

Elisabeth Fransén, moderator för Brandskyddsledardagarna och operativt ansvarig Brandskyddsföreningens Restvärderäddning

18:30: Middag

Obs! Föranmälan krävs. Middagen förväntas pågå till ca 21:30.

Onsdag 8 november

08:30-08:40 Välkommen och inledning

08:40-09:20: Praktisk hantering av litiumjonbatterier

Litiumjonbatterier – hur ska man hantera dem och är de verkligen ett stort problem? Föreläsaren Robin reder ut virrvarret av information och rekommendationer samt presenterar den instruktion som regionernas brandsakkunniga gemensamt arbetat fram. Men så var det där med implementering också...

Robin Karlsson, brandingenjör, Västra Götalandsregionen

09:20-10:20: Workshop och fika. Hur hanterar vi batterier och laddning - Problem och lösningar

09:30-10:00: Fika serveras

I en kombinerad fika och workshop diskuterar vi i mindre grupper erfarenheter och lösningar kring brandsäker hantering av batterier och laddning.
Workshopledare: Rickard Larsson, brandskyddsansvarig, SCA Massa Östrand & Ortviken

10:20-10:50: Risker med litiumbatterier i containermontage

Föreläsningen utgår från praktiska erfarenheter från bränder i stora containerinstallerade batterienergilager. Fokus kommer att ligga på faktiska händelser samt analys av teknikval, brandförlopp, släckmetoder och konsekvenser. Torbjörn kommer att avsluta med allmänna rekommendationer och slutsatser.

Torbjörn Sundström, partner, Nordic Fire Protection

10:50-11:35: Vägledning för brandskydd i batterienergilager

Energiomställningen i samhället med mer vind- och solkraftsenergi medför att vi måste kunna lagra energin tills den ska användas. Ett sätt att göra det är genom batterienergilager. Fler elbilar och fler solcellsanläggningar gör också att intresset för smart och dubbelriktad laddning ökar. De nya litiumjonbatterierna är dock betydligt mer brandfarliga än tidigare batterisorter

Tobias berättar om forskningsprojektet ”Vägledning brandskydd batterienergilager”, som syftar till att ta fram en nationell vägledning gällande dimensionering och krav på brandskydd för batterienergilager för att underlätta och stödja omställningen för ett fossilfritt samhälle.

Tobias Thrysén, expert brandsäkerhet, Brandskyddsföreningen

11:35-11:45: Brandskyddsföreningen vill brandsäkra Sverige