/ Press / Pressmeddelanden / Sluta sälj engångsgrillar vid eldningsförbud: De utgör brandrisk

Sluta sälj engångsgrillar vid eldningsförbud: De utgör brandrisk

Engångsgrill på en klippa bredvid vatten

2019.05.09. Förra sommarens extrema väder med skogsbränder och eldningsförbud i stora delar av landet gjorde att Brandskyddsföreningen uppmanade till att stoppa försäljningen av engångsgrillar. Nu uppmanar vi alla försäljningsställen att följa dagligvaruhandelns exempel att inte sälja engångsgrillar när eldningsförbud råder.

En av brandorsakerna vid grillning är att man hanterar engångsgrillarna oförsiktigt. De kan bli mycket varma och ställer man en engångsgrill i gräset kan det lätt ta eld i marken. Andra misstag är att man tömmer resterna i en soptunna när det fortfarande finns glöd kvar.

Den som grillar eller tänder en eld har själv ansvaret för att elden inte vållar någon skada. De flesta tror att de kan hantera en grill, men ändå inträffar bränder orsakade av grillning utomhus. När elden väl sprider sig går det fort. Många bränder kan undvikas om fler lär sig vad man ska tänka på. Att använda en bärbar grill av plåt är till exempel betydligt brandsäkrare än en engångsgrill och dessutom miljövänligt, säger Björn Björkman, expert på Brandskyddsföreningen.

Branschöverenskommelse

Efter förra sommarens många bränder tog medlemsföretagen i Svensk Dagligvaruhandel, Coop, Hemköp och Willys, Ica, City Gross och Lidl initiativet till en branschöverenskommelse. Överenskommelsen innebär att företagen ska upphöra med försäljning av engångsgrillar i butikerna så snart det finns kännedom om att en Länsstyrelse eller kommun infört eldningsförbud på allmän plats.

Dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige har en gemensam och tydlig rutin att följa när vi får kännedom om att länsstyrelse infört eldningsförbud. Då slutar alla aktörer att sälja engångsgrillar i de aktuella kommunerna. Vår största utmaning är att få en samlad och enkel bild av var eldningsförbud är utfärdat, men vi hoppas att myndigheterna till denna säsongen får fram en bra samlingssida över aktuella eldningsförbud i landet, säger Anna Jönsson kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel.

Även bensinbolagen har agerat. Circle K, OKQ8 och Preem uppger i media att de stoppar försäljningen av engångsgrillar helt eller tills vidare.

Inför denna vår och sommar manar återigen Brandskyddsföreningen till försiktighet och varsamhet och att inte använda engångsgrillar i skog och mark.

Förra årets debatt ledde till att flera handlare och bensinstationer har valt att fasa ut engångsgrillarna ur sortimentet.

Vi uppmanar nu övriga detaljhandeln, övriga bensinstationer med flera att åtminstone följa efter och följa dagligvaruhandelns överenskommelse om att inte sälja engångsgrillar när eldningsförbud råder.

Kontrollera brandrisken först

Aktuella brandriskprognoser hittar du på https://www.msb.se/brandriskprognoser eller på appen Brandrisk ute. Uppgift om eldningsförbud hittar du på kommunens eller länsstyrelsernas webbplatser.

Inte bara grillning som är riskabelt

En brand i skog och mark kan startas av flera olika orsaker, inte bara av grillning och eldning, utan också av cigarettfimpar.

Alternativ till engångsgrillar

Se länken. Dessa är dock inte tillåtna i skog och mark när det råder eldningsförbud. https://www.hemhyra.se/tester/vi-testar-basta-grillen-till-picknicken

För mer information, kontakta gärna:

Björn Björkman, expert, Brandskyddsföreningen, tel: 08-588 475 17, mail: bjorn.bjorkman@brandskyddsforeningen.se

Nadine Jones Pioud, pressansvarig Brandskyddsföreningen, tel: 070-542 77 18, nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se