/ Press / Pressmeddelanden / Inför Valborg: Brandskyddsföreningen manar till försiktighet

Inför Valborg: Brandskyddsföreningen manar till försiktighet

En majbrasa på en gräsmatta och människor som ser på
Foto: Shutterstock

April är en månad då Sveriges räddningstjänster gör extra många utryckningar, till stor del på grund av oförsiktig eldning, inte minst kring Valborg. Brandskyddsföreningen uppmanar nu till aktsamhet inför Valborg och ger tips för säkrare majbrasor.

Varje år rycker Räddningstjänsten ut till över 1 000 bränder i skog och mark bara under april månad. En anledning till de många utryckningarna just i april är att många eldar den månaden – inte minst under Valborg och de många majbrasorna som tänds runt om i landet.

– De flesta tror att de kan hantera en eld eller en majbrasa, men ändå inträffar många bränder orsakade av just eldning utomhus – och när elden väl sprider sig kan det gå fort, speciellt om en gnista flyger i väg och hamnar i torrt fjolårsgräs. Många bränder skulle kunna undvikas om fler hade koll på vad man ska tänka på och följer våra tips, säger Lars Brodin, expert och brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Brandskyddsföreningens fem bästa tips för säkrare majbrasor:

1. Kontrollera vad som gäller i din kommun

Besök kommunens hemsida för att kontrollera vad som gäller just där du bor. För majbrasor och annan eldning på allmän plats krävs också tillstånd från polisen.
  2. Bygg en bra brasa

Placera elden långt ifrån byggnader, bilar och elledningar, och håll koll på vindriktningen. Se till att brasan är fri från plast, däck och övervintrande djur. Iakttag också stor försiktighet i användandet av brännbar vätska till att starta branden.
  3. Utrusta dig

Ha en vattenslang redo i närheten av elden. Använd spadar eller krattor för att släcka mindre bränder, och ladda din mobiltelefon så att du kan ringa Räddningstjänsten.
  4. Håll koll

Se till att personer med tillgång till släckutrustning håller elden under ständig uppsikt.
  5. Lämna inte elden för tidigt

Bevaka elden tills all glöd har slocknat, och täck askhögen med vatten eller jord. Besök platsen några timmar efter släckning för att vara på säkra sidan.

Ladda gärna ner appen Brandrisk Ute för mer information om säker eldning utomhus.

För mer information, kontakta:

Lars Brodin, brandingenjör och expert, Brandskyddsföreningen, Tel: 070-619 74 16, eller E-post: lars.brodin@brandskyddsforeningen.se

Nadine Jones Pioud, pressansvarig, Brandskyddsföreningen, Tel: 070-542 77 18 eller E-post:  nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Publicerad: 2022-04-28